Föregående vecka var nog en av de bättre, om jag ser på det rent migränmässigt. Sen att lillfian lurade upp mig i Vilda musen på Grönan så jag har ett gäng fina låsningar utspridda utmed ryggraden det är ju en annan femma.
Kanske hade jag klarat mig utan migränen i lördags om det inte hade varit för låsningen som kom i skuldran när jag letade efter kalsonger i rätt storlek åt sonen i affären långt ner på hyllan. Men det blev en låsning för mycket, så då hjälpte inte avslappningsövningar och stretch längre. Ett par timmar senare satt
som en smäck. Piller och
och sen
och en kopp
. Men rackarns vad ont det har varit i skuldran och ryggen efter den låsningen. Tur att jag ska till min naprapatängel i eftermiddag.
Idag är dock jag och mellansonen hemma och kurar. Han tar hand om en elak försommar förkylning och jag om gårdagens migrän. Egentligen skulle jag ha släpat mig till jobbet och kört halvfart idag. Men när han kom upp inatt och mådde dåligt, och sen igen i morse och spydde slem tyckte vi det var en dålig idé att han skulle vara hemma själv. Det har hittils visat sig vara helt rätt beslut. Han ligger som en våt trasa på soffan och jag får peta i honom vatten och lite banan och tömma hinken ibland. Stackars liten.
Han hade definitivt inte klarat sig själv. Sen får försäkringskassan säga vad de vill om den saken.
Ehuru. Förra veckan. Den gick ganska fint ändå. Och veckan innan den med. Jag tror jag har kapat bort en migränis. Typ. Vad har jag gjort? Jo. Jag har inte druckit te. Inte ätit nötter. Inte ätit ost. Eller, i alla fall inte lagrad sådan. Knappt alls. Jag käkade ett par korvar för ett par helger sedan. Två timmar senare fick jag migrän. Tada! Samband? Kanske.
Efter det har jag inte käkat korv.
Vad har jag käkat då? Jo i övrig har jag käkat precis som vanligt. I lunchrestaurangen på jobbet. Med smakförstärkare och allt. Men jag har försökt att välja klokt. Till frukosten äter jag fortfarande två msk turkiskt yoghurt till frukost. Och 1 msk linfrön och några valnötter. Det är de enda nötterna jag äter. Magen behöver sitt för att fungera. Givetvis är inte det det enda jag äter till frukost. Men det var det som inte var migränvänlig kost, som jag borde ha tagit bort, men som jag helst inte vill ta bort. Om jag inte måste.
Jag fortsätter träna nacken. Helst minst varannan dag. Det är viktigt med regelbundenheten! Undviker Vilda musen. Fortsätter med maten. Se till att jag får tillräckligt med sömn. Ska snacka med Neurologen om medicinen. (Denna vecka tror jag det var) Och tar hand om migränanfallen när de blir för frekventa. Jag måste vara observant på mig själv!