God morgon. Mera vänsterhandsrapport.
Nä, jag blev inte sövd. Men de var tvungna att göra av mig någon stans där det var någorlunda lugnt och jag kunde få ligga så länge jag behövde. De var hur gulliga som helst och hade ett öra åt mitt håll hela tiden. Direkt som jag kräktes hade jag en sköterska hos mig som hjälpte mig med servetter och vatten och ny spypåse. Och däremellan kom de och kollade till mig om det fanns något jag behövde hjälp med.
Nu ska jag ha handen högt i 3 dagar. Det är viktigt för att undvika svullnad. För om det svullnar riskerar man ärrvävnad och det är inte kul där senan vill kunna röra sig fritt. Så handen ovanför hjärtat hela tiden. Och ibland sträckas upp över huvudet. Och minst varannan timme sjukgymnastik och spreta med fingrarna i ett visst mönster som jag fått instruktioner på. Handen värker mindre än vad jag trodde faktiskt. Det är huvudet som är problemet.
Det är väl typiskt att man glömmer den bästa medicinen hemma när man behöver den som bäst, förresten! Jag har Zomig Nasal som man sprayar i näsan. Den kräks man inte upp, utan den går in i blodet via slemhinnan i näsan. Toppen. Men igår hade jag bara tabletter med mig. Långsamma och dessutom ligger de inte kvar om man är olydig och mår illa. Jag får migrän av den här kalibern typ en gång var annat år. Vad är oddsen på att jag ska få det när jag inte har Zomigen med mig, när jag i princip alltid har den med mig?