Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:54:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: morot-palsternacka  (läst 10522 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.03.16 - 19:49:35 »

Vilken kombination på stekpannan !!!

lika mycket morötter som palsternacka riven
ordentligt med smör på pannan för rotfruktena suger åt sig mycket.
lite salt

stek allt på pannan och njut !

Även tonåringar gillar detta.
Vi som gillar den finska morotslådan uppskattar detta högt.
Smaken är det samma men nästan ännu bättre.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2010.03.16 - 21:26:20 »

Men....jag har ju lärt mig att man ska undvika grönsaker som växer under jorden ju! Det måste ju bli en massa kolisar? Nu får du förklara för nybörjaren som blir skakig av en halv apelsin bara. :crazy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2010.03.16 - 23:23:53 »

Jo den där under och överjordisk är en förenklad regel så att man slipper tänka på så mycket.
Men om man vill tänka lite själv är det faktiskt helt tillåtet  :whink:.
morötter 6 kolhydrater/ 100g palsternacka 11kolisar/ 100g.

Om jag nu skulle äta 100g av varje under en måltid har jag fått17 g kolisar.

Min frukost består av en burk makrill och ca. 100g ost, knappt några kolhydrater alls.
Kvällsmaten annars kött , smör  lite vitlök som krydda och sedan 100g morötter och 100g palsternacka.

jag ligger fortfarande under 20 kolisar / dag.
Dessutom är jag dålig att äta såser och behöver något som suger riktigt med fett , och det gör dessa rotfrukter tacksamt.

Jag har släppt grönsaker rätt fritt  faktiskt, dom påverkar inte så mycket på min vikt.
men ger jag mitt lillfinger lite socker kommer monstret på sekunden och vill bara mer...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.03.17 - 07:53:24 »

T.o.m. Annika Dahlqvist, som väl var den som hittade på 5-procentregeln och det överjordiska, säger att det är bara för att slippa räkna. Det händer givetvis inget magiskt med kolhydraterna bara för att de är mer eller mindre koncentrerade. Man får anpassa mängden man äter lite bara.

Att sen mer koncentrerade kolhydrater kan utlösa sug hos såna som har det problemet är en annan sak. Kan tänka mig att t.ex. palsternacka kan orsaka problem för en del också i.o.m. att den har en så söt smak. Jag som lätt äcklas av sött kan bara ta en bit palsternacka, så för mig är detta inget problem och inte för idalinda heller tydligen. :tongue:

De som tror benhårt på de där reglerna gör rätt konstiga bedömningar. De tycker att en köpekorv med 5% kolhydrater är bra, men förfasar sig om nån lagar en köttgryta och tillsätter en tesked mjöl i såsen. Jag vet inte vad de tror det är för magiska kolhydrater i köpekorven och andra produkter. Det blir lite fel i resonemanget liksom. :lol1:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2010.03.17 - 17:34:25 »

Aha! Man får tänka själv också!  :max-shock: Meh! Då blir det genast svårare ju. Alla val........ :whink: :lol:

Dags att börja väga lite mat för att ha en aning om vad saker och ting väger. Sånt har jag ju ingen aaaning om.  :bang_head:

Men det verkar som att jag är olika känslig för kolisar olika dagar. Förra veckan åt jhag en halv apelsin och belv alldeles skakis efteråt. Som när blodsockret sjunker under fotknölarna. Och igår åt jag en kåldolme :inlove:, och glömde i lyckan att den innehöll ris. Sak samma tänkte jag. Men 2 timmar senare var jag vrålhungrig fastän jag ätit en bra måltid med mycket olivolja till salladen och en hel del kött också  :shake_head:. Jag tycker att så lite kolisar inte borde göra någon skillnad. Men vissa dagar känner jag verkligen av dem. Apelsinen jag åt idag var hel, och jag fick inte insulinkänning. Kontit! Jag fattar noll.  :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.03.17 - 19:19:08 »

Jag blev sådär i början. Minns en gång utanför Willys när jag fick vänta på bussen och tog en ruta Lindt för att fördriva tiden så blev jag alldeles svimfärdig. Men då åt jag också mindre kolisar än jag gör nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544