Laga grytor på rostbiffen då! Går utmärkt bra det också!
Vet inte vad du gillar för sorts grytor, men om du gillar currygrytor så har jag en fin där just rostbiff ska användas. Massa roliga tillbehör är det med, så den är trevlig bjudmat!
Har du receptet om currystek här ? om inte skicka gärna in det !
Tack Fjällmor för länken, läste och försökte förstå ...
lövbiff
Jag är så van vid butikernas färdiga bitar och köttfärs, så det är många frågor.
Jag tar en ny bit på kvällen till kylen för upptidning och sedan på diskbänken för att värma upp köttet på morgonen.
Sedan försöker jag googla vad jag kan tillaga av " bog" eller " stek " , hur kan det vara så att man har ingen susning om någoting ??
Sedan förklaras det på olika sidor att , ja, man kan inte köpa sådana här bitar i butiker utan där heter dom " sjömansbiff " eller " lövbiff" eller
något annat på den stilen... A-haa !
Allt som kan lagas som gryta blir gryta.
Jag gör alltid på samma sätt : bryner köttet på stekpannan, häller i grytan buljong, rotfrukter och lök ,sedan köttet med tillsammans med salt och peppar , ibland chili .
Så även där är smakvariationer välkomna, även om folk här just nu är nöjda med varje gryta .
jag känner att jag måste börja läsa om " konsten" ska man sköja det råa köttet med kallt eller varmt vatten och allt sånt handarbete.
men jag jag har redan hanterat över 50 kg naturbeteskött i bitar och färs så stolt är jag .
Fläsket landade hem i går, blir intressant att smaka på det någon dag.
Just nu puttrar en storbuljong av nötben och lammben ( 3 kg ben ) med lite grönsaker.