Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:19:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ciabatta  (läst 6105 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.02.15 - 21:20:53 »

Trodde ni va!  :lamo: Gick ni på den lätta?  :rotfl:

Fast ska man likna det vid något så är det nog det. Det blir lite kompakt och segt och är riktigt gott. Det är en variant på doktorns formbröd, fast istället för att grädda i form så brer man ut smeten på plåt. Jag har gjort det på varianten med pofiber. I dag testade jag med ännu mera pofiber och det gick bra. 30 g mjöl och 1 1/2 dl pofiber tog jag. Till skillnad mot originalet behöver det här brödet inte rostas och skulle nog inte funka så heller.

En sån sats räcker till två plåtar, men inte ända ut i kanten. Smeten bör vara åtminsone en halv centimeter hög. Man får försöka smeta ut snabbt och lätt så man inte plattar till för mycket. Smeten kollapsar till en våt fläck jättefort, så man måste grädda båda plåtarna samtidigt. Jag blev upplyst om att det skulle gå bra och det gjorde det ju.

Ett annat problem är att brödet fastnar i papperet. I dag löste jag det problemet genom att sporra ut bitarna som vanligt och sedan klippa rakt genom papper och allt. När de kallnat (under duk) gick det lätt att att dra loss papperet.

Det här brödet blir ganska matigt och mättande. Det blir väl en hel del protein. Jag får ut 9 bitar per plåt, det är svårt att dela mindre. De blir nästan som två Wasaknäcke. Man skulle ju kunna kan dela i större kakor och sen skära mindre när man ska äta om man vill, fast då blir det bökigt att förvara. :hmm:

Blixtbilden blev så platt så man ser knappt vad det är, men det är alltså tre bitar som ligger där.  :blush: Det blev lite för tunnt idag också. Det är godare om det är lite tjockare.

 

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.02.16 - 18:30:00 »

Nice!  :tongue: kan vara bra att ha och växla lite med hemulbröd kan jag tro. alltid gott med lite variation!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.02.16 - 19:09:20 »

Konstigt nog är det det brödigaste brödet hittills. Går t.o.m. att äta lite varmt med smör på.  :pippi:

Förutom det där kladdet med papperet är det dösnabbt och enkelt att göra också!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.03.01 - 20:59:19 »

Nu har jag testat att pensla bakplåtspapperet med smör. Det gick jättebra!  :yay: Det var lite kladdigt att hantera kakorna, men smöret gick inte igenom papperet, så disken blir inte värre än vanligt.  :nod-yes:

Nu har jag räknat också. Lyckades få 20 kakor den här gången och hade aningen mer äggvita.

Kodstycke:
                   g        fett    prot      kh
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Äggvita           550   |   0.55 |  53.90 |   2.20
Vetemjöl           30   |   0.47 |   3.35 |  21.63
Smör               30   |  24.00 |   0.18 |   0.12

Summa
fett: 25.02g  protein: 54.08g (3.35)  kolhydrat: 23.95g  Kal: 550.70kcal
Energifördelning
fett: 40.89E%  protein: 39.28E% (2.43)  kolhydrater:  17.40E%

Per kaka (20st)
fett: 1.2 g  protein: 2.7  kolhydrater: 1.2

Bra va? Orkade inte lägga in pofiber det blir ju bara några gram kh på hela satsen i varje fall. Och en jävla massa fibrer.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544