Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:30:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Semlor  (läst 53065 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #15 skrivet: 2011.03.05 - 16:34:49 »

Jo, de ser frasiga ut. Det är de inte.

Vi gjorde hetvägg av dem, det uppskattade hela familjen mer än bara semlor. Inte minst lilleman som inte åt alls (jo, han slickade av grädden) utan bara slabbade. Till slut tog han en del i varje hand och kramade dem som tvättsvampar... :whistle:

Det är två bullar kvar. Dem ska vi äta ikväll jag och maken, har jag bestämt. Med smör och ost!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #16 skrivet: 2011.03.05 - 18:51:14 »

Nu har jag bakat bröden. Gjorde dem helt neutrala och använde hälften husk och hälften po-fiber. Jag åt en fralla med ost. Sen en semla med mandelmassa på mald mandel, äggvita och lite sucrin. Åsså grädde förståss! Mycket gott.  :lick: Sen gjorde jag en till frallasats som jag tillsatte lite salt. Jag tog ½dl grädde och ½dl vatten. Det blev också bra.  Tänker testa med andra varianter också.
Tack så hemskt mycket för receptet. :worshippy: :clapping:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2011.03.06 - 01:54:18 »

Idalinda: Havregrädde? Vet att det är lite tillsatser, men någon enstaka gång gör väl inget? Dessutom bör det ju smaka bättre än sojagrädde! Alla soyaprodukter har rätt färg, men de smakar desto värre! Rismjölk och havremjölk är bra mycket bättre. Önskar att det hade kommit en risgrädde. Det hade troligen varit fina saker rent smakmässigt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2011.03.07 - 22:37:31 »

Vad du möblerar om här nu, semmel-frallor i påskforum, det är väl ingen påsk nu heller?

Men det viktigaste är att alla får semlor nu !

Corny, havregrädde har jag nu använt då och då istället för grädde, det fungerar, jag försökte vispa den vispbara gogreen-grejen och blanda de i stevia och äkta vanilj , det var ok, men inget jag saknar direkt.

Jag får glädja mig med jordgubbar och blåbär på min " semla"

I fredags gjorde jag formfranskor av det hela,  så den som vill göra tårta kan jag meddela att det går fint att  steka även en större volym,
men det tar tid som en vanlig limpa då, kanske en timme eller så.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2011.03.07 - 22:58:28 »

LO: Glömde ju säga att de såg helt fantastiska ut! Dina semlor, alltså. Måste testa!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2011.03.08 - 07:09:25 »

LO, vad är hetvägg?
Loggat
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.03.08 - 07:39:17 »

Hetvägg är en semla som står till 'knäna' i varm mjölk i en tallrik, gärna med kanel pudrad på mjölken :dribble:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #22 skrivet: 2011.03.08 - 10:06:17 »

Exakt och numera blandar man mjölken med en rejäl skvätt grädde  :lol:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.03.08 - 11:02:07 »

Exakt och numera blandar man mjölken med en rejäl skvätt grädde  :lol:
Japp, då mättar det! :eating:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2011.03.08 - 16:10:18 »

Det där var verkligen något nytt, jag har aldrig hört talas om det.
Varmt mjölk till semlan, tja säger jag som inte gillar varma drycker, de bränner ju i munnen bara och
man måste vänta tills de svalnar så att man kan äta/dricka dom, helt värdelöst. :so_mad: :inlove:
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #25 skrivet: 2011.03.08 - 21:07:44 »

Nu har jag ätit den enklaste varianten av hetvägg (för mig är inte semla semla utan varm mjölk, då är det bara en kladdig bulle).

Egen mandelmassa (över från helgen), vispad grädde och varm gräddmjölk. Man behöver ingen bulle! :laugh:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.03.08 - 21:23:44 »

Nä, semmelbullar är ju ovanligt trist kaffebröd också. Slät bulle bara liksom. Började trots allt köpa semlor för ett tiotal år sedan. Innan åt jag det aldrig. Mormor brukade ge pappa och mig en påse med 4 semlor (för att det skulle vara rättvis - min mosters familj var 4  :whistle:). Vi slängde dem ofta eller åt upp bara locken och grädden. Jag är nog lite eljest.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.03.08 - 21:35:59 »

Jag är nog lite eljest.  :shy:

 :inlove:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.03.08 - 22:32:01 »

Passarejsåjaintestopparnerejismöraskenåstängerlocket! 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #29 skrivet: 2011.03.09 - 20:32:34 »

Nu har jag bakat både semlor och frallor men kokosmjölet bytte jag ut mot PO-fiber som Idalinda gjorde  De var kanongoda så jag bakade även hamburerbröd.
Receptet blev lite modifierat till hamburgerbröden.   Jag tog bara 25 gram smör och bytte ut hälften av grädden mot vatten. Smeten blev lite lösare så det gick inte att rulla men jag klickade ut 5 högar som jag plattade ut med blöt hand. Sen strödde jag sesamfrö ovanpå. Gräddade i 175 grader i 20 minuter. När de svalnat en stund så gick det utmärkt att dela bröden trots att de var ganska platta.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544