Grejen med mig är att jag åt lowcarb i 5 år utan att gå ner i vikt. Jag gick tvärtom upp. Men jag blev friska(are), på många plan, inte bara detta med blodsockret. Som vanligt är frågan om det berodde på kolhdyratreduktionen eller på spannmålets bortfall, de enda möjligheterna i mitt fall.
Det enda som förbättrats efter att jag började gå ner i vikt, förutom att det är lättare att gå förstås, är mitt blodtryck. Det gick inte ner nämnvärt av kosten.
Så för egen del vet jag faktiskt vad som beror på kost och vad som beror på viktminskning. Rent generellt tror jag också att det blandas ihop. För de flesta är det ju omöjligt att särkilja eftersom de till skillnad mot mig går ner i vikt. Lyckliga jävlar.
Du vet att jag inte tror på detta med ju mindre desto bättre, ketonräkning, att detta skulle vara vad vi är "designade för" o.s.v., men man ska inte slänga ut ungen med badvattnet. Det är nog rätt få, speciellt i Sverige, som ens provat moderat lowcarb och speciellt inte med kolhydraterna från stärkelse. Här har vi ju LCHF eller också är man sockerkramare. Det dyker upp enstaka ibland som säger att de äter mer kolhydrater, lite i förbigående, men när de börjar rabbla upp vad de äter får jag det inte att gå ihop. Inte om de inte äter kilovis med coleslaw och blomkålsmos.