Vet inte om Elivs gjort den med, men vet att aretha franklin och även dusty springfield (ursäkta ev. tokiga stavningar på deras namn
) har gjort den
Ang. lever är det väl jag som rör ihop morötterna igen
Googlade och hittade denna sidan
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/livsmedelsinfo/rekommendationer_och_rad/konsumption_av_lever_och_leverratter/, nu är jag inte ngt mattegeni men som jag förstår det innehåller varje 100g lever 18.000 ug RE av A-vitamin?!. På nästföljande sida
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/livsmedelsinfo/rekommendationer_och_rad/konsumption_av_lever_och_leverratter/konsumption_av_lever_och_leverratter_under_graviditet/ (ja det står för gravida, och nej jag är inte gravid men tyckte iaf att det fanns info för ogravida med
) där står att man ska ligga på runt 700 u(okej inte rätt sorts ut men det får gå)g om man inte är gravid då, samt att det är viktigt att man inte får överdosera. Då tänker jag mig så här...100g innehåller 18.000 ug A-vitamin och man ska äta sisådär 700ug a-vitamin (detta gäller tydligen bara retinoider från djur inte karotenoider från växeter, även fast karotenoiderna omvandlas till retinoider i kroppen), hur liten mikroskopisk bit lever ska man äta då?! Då är det ju inte ens lönt att laga mat om man bara får ta en tugga av det
Men jag ska ändå testa era tips när jag är ensam hemma nån gång, kanske jag kan lura på det på älskade när han är hemma o se om han känner vad det är
*mouahaha*
Vad jag hade i min köttfärlimpa vet jag inte riktigt
några äggulor, hackad kapris, dijon, vitlök, fond, stekt lök, lite kryddor...har för mig det var koriander och nymald svartpeppar bara. Men i smeten kan man ju trycka i vad man tycker är gott
Jag hade tänkt fylla den med brie men den hade nog sett sina bästa dagar så tog vanlig ost och hyvlad. Till peston hade det säkert varit godare med parmesan eller pecorino får jag för mig men jag tycker det funkade
Har man brie i kanske man kan ha lite mango chutney med
...blir lite mer kolhydrater kan jag tänka mig, men blir säkert tokigt gott
Hade faktiskt bara såsen till, blev ganska sen mat och hade inte fått in den i ugnen när älskade kom hem lite tidgare från skidåkandet och när han var mätt så blev det bara så...men jag vart mätt ändå