Asså! Det här blev inte som jag tänkt mig. Men det blev gott ändå, så jag lägger ut det så får ni trixa vidare. Förra julen när jag gjorde
peppartoppar, så testade jag även att mala kokosen och ha i hjorthornssalt. Kakorna flöt ut och blev platta som Pricks pepparkakor och de var så där smuligt spröda, så de var svåra att äta nästan. Då tänkte jag att har man i vanilj så borde det här bli som DRÖMMAR!
Sagt och gjort. Ett år senare får jag arslet ur vagnen.
Funderade på vad man ha i för att få kakorna att hålla ihop lite bättre. Bestämde mig för mera äggula och lite pofiber. Tanken var nog riktig, för de höll ihop jättebra, alldeles för bra för att påminna om drömmar. De blev lätta och fluffiga och inte ett dugg smuliga!
Skit samma. De var goda ändå, så de får heta mardrömmar. Smakar lovely och är goda med smör på. Kan tänka mig att lite rivet apelsinskal vore gott i. Gör man dem större och använder pepparkakskryddor samt eftertorkar dem lite i ugnen tror jag man skulle få nåt som liknar de där jättestora mjuksegspröda smörgåspepparkakorna vad de nu heter.
Så här gjorde jag. För att få till nåt mer drömlikt skulle jag tro att man ska ta bara 1 msk pofiber och kanske skippa den extra äggulan. Det får bli nästa försök.
- 2 1/2 dl kokosflingor
- 3 msk pofiber
- 1 ägg + 2 gulor
- 70 g smör
- 1 msk strösocker + stevia efter smak (eller annan sötning)
- vanilj i någon form
- 3/4 tsk hjorthornssalt
1. Mal kokosen till mjöl och smält smöret.
2. Blanda "mjölet" med sötning, vaniljpulver och hjorthornssalt.
2. Blanda i det något avsvalnade smöret och sedan äggen. Rör ordentligt och låt det sedan stå och svälla till sig ett tag.
Klicka ut med 2 tsk på en plåt. Kakorna flöt ut till fin form av sig själva. Lägg dem lite glest på den första plåten innan ni vet hur mycket de flyter ut. Grädda i 175 °C.
Det blev 18 rätt stora kakor av den satsen. Jag ställde en tändsticksask till vänster om fatet så ni skulle se storleken, men glömde att se till att den kom med i bild. Ni kan nog se den ändå när ni vet att den är där.