Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:53:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Böcklingpastej  (läst 11076 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.08.31 - 03:44:02 »

Vad korkad man är! Kan man göra leverpastej i mixern så kan man så klart göra böcklingpastej!  :clubhead:

  • böckling
  • lök
  • smör
  • grädde
  • (fiskbuljong)
  • salt
  • svartpeppar
  • lagerblad
  • (dragon)

Låt löken puttra i smör utan att bryna. Koka upp grädde med lagerblad och eventuella örtkryddor och låt stå och dra ett tag. Rensa böcklingen. Jag tog bort huvud och skinn men lät benen vara kvar. Jag inbillar mig nämligen att det är ben som gör böcklingpastej lite knastrig.  Bulleten lämnade dock inget knaster kvar. :bg: Fiskbuljong hade jag ingen, men jag är övertygad om att lite sån skulle vara bra. Mal över svartpeppar och salta. Mixa.

Det blev supergott, men jag gjorde ett par misstag. Det blev lite för löst och lite för svag smak. Jag tog lika mycket grädde som till leverpastej. Hälften räcker nog. Everntuellt kan man ta lite mer smör istället, men jag tror inte man ska "späda ut" böcklingen med annat lika mycket som man kan göra med lever. Och så saltade jag för dåligt. Tycker att böckling är rätt salt i sig självt, men tydligen inte tillräckligt.

Jag försökte ta redan på vilka kryddor som ingår i Biggans, men det står inget på korven. På deras sajt listar de upp kryddor de använder rent allmänt och dragon var den enda jag kunde tänka mig till böcklig så det blev det. Det var lyckat, men jag tror inte man bara ska ta litegranna, vilket jag gjorde. :cool:

Går det med böckling går det så klart med rökt makrill och lax och vad som helst!  :clapping:

Upplysningsvis kostar biggans 172:-/kg på min butik.  :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544