Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.24 - 19:41:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: LDL sjunker i Amerika - men det gör inte hjärtinfarkterna  (läst 6162 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2009.11.22 - 05:57:05 »

Detta var ett mycket intressant inlägg i Micheal Eads blog.

Kort sammanfattning: Det har nyligen publicerats en studia i JAMA där man kunnat konstatera att sedan 1999 har LDL (i befolkningen i stort, antar jag) sjunkit med en tredjedel. Jippi! Men, hjärtkärlsjukdom har inte minskat. Där är siffrorna lika höga aller t.o.m något högre. Trots detta så konstaterar man glatt att "högt blodkolesterol anses vara den största bidragande faktorn till åderförkalkning".

:pippi:

Det här med kolesterol är svårt, tycker jag. Från början fick jag intrycket att skeptiker som Ravneskov ansåg att det (för de allra flesta) totalt saknar betydelse. Kostdoktorn verkar delvis tro på det. Om jag fattat det han säger rätt så anser han att kvoten LDL/HDL är viktig. Men den här undersökningen visar ju att trots att LDL sjunkit högst påtagligt så är inte folk ett dugg friskare. Så, tillbaks till ruta noll? Saknar det helt betydelse?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.11.22 - 15:00:06 »

vad jag har läst mig till ang kollesterol.. så reglerar kroppen det själv! har man högt kollesterol så är det så för att kroppen vil ha det så!.. och ju äldre man blir ju högre kollesterolvärde har man tydligen. 
jag tror inte att det är något man behöver oroa sig för egentligen!.. känns som ännu en sådan sak som läkemedelsindustrin använder för att få sälja mer piller!.  :shake_head:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
elocinave
Hero Member

Smörklickar: 11

Antal inlägg: 548

« Svara #2 skrivet: 2009.11.22 - 17:16:58 »

Så, tillbaks till ruta noll? Saknar det helt betydelse?
OBS! Inga felciteringar den här gången om det nu har BETYDELSE :biggrin1:
Men åter till ämnet: jag har också läst den där superintressanta artikeln och min tolkning är också att det behöver nog forskas liiiite till i ämnet.
Skönt att läsa ialla fall att LDL kanske ändå inte är av ondo :whink:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.11.22 - 22:33:56 »

Ja, det vore ju bra. Svårt for oss stackare när det är så många bud.
Loggat

elocinave
Hero Member

« Svara #4 skrivet: 2009.11.23 - 08:46:30 »

och jag som trodde att jag åtminstone fick lite beröm att jag INTE felciterade...
Men när jag gjorde det fick jag en slänga :cry:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.11.23 - 08:55:18 »

Hade jag skrivit nåt fel som du kunde ha citerat då?  :confused3:
Loggat

elocinave
Hero Member

« Svara #6 skrivet: 2009.11.23 - 09:18:02 »

Saknar det helt betydlese?

Loggat

knådarn
Jr. Member
**

Smörklickar: 1

Antal inlägg: 30

« Svara #7 skrivet: 2009.11.23 - 14:18:37 »

Hälsointresserad som jag är vill jag inflika med en intressant observation... Gjorde en leverrening (kolla Sanna Edhins hemsida) (urk på burk var det, men jag överlevde) Rekommenderade detta till en kund som även hon provade detta. Hon i sin tur "lurade" sina föräldrar att göra kuren, och båda hade högt kolestorol. Hör och häpna: Vid nästa kontroll hos läkaren var hans värden helt normala!!!
Så känner ni någon som är i samma situation, be dem prova!
Pöss
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.11.23 - 20:21:38 »

Tack.   :eeek:
Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #9 skrivet: 2009.11.23 - 23:17:03 »

Hälsointresserad som jag är vill jag inflika med en intressant observation... Gjorde en leverrening (kolla Sanna Edhins hemsida) (urk på burk var det, men jag överlevde) Rekommenderade detta till en kund som även hon provade detta. Hon i sin tur "lurade" sina föräldrar att göra kuren, och båda hade högt kolestorol. Hör och häpna: Vid nästa kontroll hos läkaren var hans värden helt normala!!!
Så känner ni någon som är i samma situation, be dem prova!
Pöss
Det där har jag funderat på att testa, men det verkar så vidrigt att jag inte har vågat prova än! Dessutom så verkar det nästan hälsovådligt, och trots att jag bara har ett stenkast till närmsta sjukhus, tvivlar jag på att de tar emot mig pga sk leverrening! Fast jag har ju läst en massa bra om det förstås... Bara det att jag inte riktigt kan förstå vad det är som är så bra med att torka ut kroppen. För det gör man ju samtidigt. Nåja, tiden får utvisa hur tuff jag är!
Vad gäller kundens föräldrar, så undrar jag vad som hände med kvinnan också. Hade hon fått några sänkta värden eller några andra påtagliga förbättringar av leverreningen?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
knådarn
Jr. Member
**

Smörklickar: 1

Antal inlägg: 30

« Svara #10 skrivet: 2009.11.24 - 08:33:13 »

Min egen upplevelse var att jag inte ens blev bakis efter min utekväll helgen efter. Det du! hjälpte dock bara den gången... Men om levern renas, kan den bryta ner "avfall" lättare. Tycker absolut du skall prova. Sen vet du ju om du skall, (eller inte) rekommendera detta till andra. Som sagt, hälsointresserad som jag är, är man ju tvungen att titta vad som landar i toastolen, och det var inge roligt. Jag säger bara (förutom bajs) : Gröna klumpar...
Och ju äldre man är, ju mer har levern hunnit lagra. Jag är 36 år.
Loggat
elocinave
Hero Member

« Svara #11 skrivet: 2009.11.24 - 10:12:13 »

Vasssååååå goooood :flowers:
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544