Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 16:14:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Om socker och hälsa  (läst 4888 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2009.09.12 - 17:31:36 »

Nordic Sugar har gett ut en liten broschyr kallad socker och hälsa. Den kan laddas ner som PDF.

I den kan man bland annat läsa följande (min fetstil):

ÄR SOCKER ohälsosamt?

Det råder utan tvivel delade meningar om det. Inom
Nordic Sugar anser vi inte att man bara kan tala om bra
och dåliga livsmedel – det handlar i högre grad om att
se kostvanorna som en helhet och alltså tala om bra och
dåliga kostvanor.

Socker innehåller inga vitaminer eller mineraler. Därför är
det inte hälsosamt i sig. Men vi äter mycket lite socker i
ren form. Socker används ofta för att förhöja smaken på
stärkelse- och kostfiberrika produkter. På så sätt får vi i oss
nödvändiga vitaminer och mineraler.

Följer man officiella kostråd och äter varierat kan lite
socker mycket väl ingå i en hälsosam kost.
Om man
däremot har ensidiga kostvanor, och intaget av socker är
så högt att det har ersatt andra viktiga näringsämnen, så
kan man säga att socker är ohälsosamt. Undersökningar
har dessutom visat att personer med måttligt sockerintag
sällan har brist på vitaminer och mineraler.

I stycket ovanför kan man läsa:

Enligt förbrukningsstatistik använder vi i genomsnitt 40 kg socker per
person om året. [...] Den verkliga konsumtionen i dag beräknas till mellan 20 och 30 kg per
person och år, bland annat beroende på svinn i hela livsmedelskedjan
och att socker ofta underrapporteras i kostundersökningar.

Vara hur det vill med det, 20 eller 40 kg, är det LITE socker? Det är mellan ½ och 1 hg per dag. I snitt. Om man räknar bort alla som undviker socker eller använder det högst måttligt, inklusive småbarn med förståndiga föräldrar, hur mycket socker äter sockerätarna?

Det finns mer kul på Nordic Sugars infosajt http://perspektiv.nu/ . Till deras försvar ska sägas att informationen inte är helt igenom dålig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.09.14 - 14:25:29 »

det är alltid lika roligt att läsa information som företagen skriver om sina varor..  :lol: .. och just sådana produkter som stämplas som hälsofarligare i dag... de formulerar allt så himmelskt snyggt!!  :laugh:

ta bara första stycket!..
Citat
Inom
Nordic Sugar anser vi inte att man bara kan tala om bra
och dåliga livsmedel – det handlar i högre grad om att
se kostvanorna som en helhet och alltså tala om bra och
dåliga kostvanor.

här svarar man inte på om socker är dåligt eller ej.. eftersom de då skulle kunna bli anklagade för att ljuga!.. utan man vänder det hela lite smidigt till bra eller dåliga kostvanor i stället!!

sedan det du skrivigt i fetstil hemul.. det är ju rätt obetalbart! där antyder man att det är tack vare sockret som vi får i oss vitaminer och mineraler!  :lmao: :lmao:

stackars den som köper dessa argument...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #2 skrivet: 2009.09.14 - 20:41:38 »

Jag måste säga att jag har funderat en hel del på detta med goda och dåliga kostvanor, och just socker i sig, tror jag inte är så dåligt. Jag tror att sockret blir dåligt för en människa när man blandar det med mycket fett.
Liksom jag tror att fett är dåligt, när man blandar det med socker.

Det sägs ju här att denna kost (LCHF, alltså) är utmärkt för diabetiker. Vilket säkert stämmer bra iom att denna kost inte innehåller något socker. Har en sambo som är diabetiker, och nästan enbart äter enligt den här metoden utan att tänka på det. Någon potatis och smörgås slinker ner, men inte mycket annat som innehåller kolhydrater. Det intressanta i sammanhanget är, att för några år sen var han i Brasilien, och då var det relativt mycket socker i kosten, men nästan inget fett, och människan har aldrig mått bättre, och var tvungen att dra ner insulindosen. Det sistnämnda ska vara lite konstigt iom att maten innehöll en massa socker, och det då också bör vara ökad insulindos.

Så socker i sig, tror jag faktiskt inte är så farligt, även om det självklart inte är nyttigt som mat betraktat. Det enda det tillför är ju då smak och kolhydrat. Men inget annat. Men frågan är om det kanske är så att vi i kalla trakter använder fett som de i varma trakter använder socker?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.09.14 - 21:11:03 »

Det är vad dr K säger, att den värsta kosten är en där man tar energin från både kolhydrater och fett. Den kost som Annika rekommenderar till friska alltså, vilket jag aldrig har förstått. Enligt honom är den näst bästa kosten låg på fett och rik på kolhydrater, med fotnoten att den inte skyddar mot hjärtsjukdomar. Fast det låter himla konsigt att en diabetiker mår bra av det! Fast man har ju läst om diabetiker som blir av med insulinet genom att äta vegetariskt med massor av frukt också. :blink:

Men rent socker kan ju inte vara bra om det utgör en betydande del av energiintaget. Om inte annat så av den anledning man förr menade att socker var dåligt, att det är tomma kalorier. Mättar man sig på socker får man inte i sig tillräckligt med näring.

Personligen är jag inte lika restriktiv med socker som jag var i början. Om man använder lite ibland som krydda tror jag inte det är farligt. Så länge man snackar storleksordning en tsk och inte decilitervis så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #4 skrivet: 2009.09.14 - 22:07:36 »

Hallå där, hemul! Inte påstod jag väl att en kost uteslutande på uteslutande socker skulle vara bra?

Den kost jag talade om var frukt och kaffe med socker (ingen mjölk) till frukost, kött och grönsaker till lunch, samt ännu mer kött och grönsaker till middag. Till detta öl och drinkar (de sistnämnda innehållande en betydande del rent socker förvisso).

Men det är ju med socker som med så mycket annat, man måste skilja agnarna från vetet sas. Frukt innehåller förvisso mycket socker, men det innehåller också mycket vitaminer och mineraler som vi människor behöver. Detsamma gäller grönsaker, även om ju detta inte innehåller lika snabba kolhydrater. Något jag kan reta livet ur mig på när det gäller kostråd vid bantning, är att människor ska undvika avocado och banan när de bantar. Detta för att dessa frukter (eller är det frukt och grönsak?), innehåller så mycket fett och så mycket kalorier. Samtidigt kan man i samma reportage tycka att det är helt ok med lightläsk och lite snacks (typ popcorn). Inser inte de som skriver dessa reportage att avocado och banan är något av det nyttigaste man kan äta i frukt- och grönsaksväg, och att det är därför de innehåller ett visst mått av kalorier?

Att diabetiker äter fettfritt och med socker, är en gammal "hemlighet". Jag hade en kompis för närmare 20 år sen, vars mor var diabetiker. Denna kvinna åt aldrig glass, som innehöll fett, men hon åt gärna sorbet, vilket innehåller socker. Så det är lite omvända världen där , tror jag. Går kanske någonstans att jämföra med StenSture Skaldeman, som var tjock och sen började äta mängder med fett. Kanke man någonstans botar sig med det man sas "inte behöver" ibland.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544