Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:02:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad äter ni där hemma egentligen?  (läst 27044 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
yngve
Gäst
« skrivet: 2009.08.19 - 19:08:20 »

Hej!
Jag har inte klart för mig riktigt om de flesta här äter enligt lchf eller liknande eller ej? Såg att någon inte alls gör det utan mest kanske är nyfiken. Min fråga vänder sig i alla fall till lchf-folket och lyder alltså: Vad ställer ni fram på bordet en vanlig vardagskväll?
Frågan föranledd av att min fantasi tryter ibland. Vad sjutton finns det mer än nöt- eller fläskkött, fisk eller fågel?
Jag tror det finns många duktiga fantasifulla bland er!
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2009.08.19 - 19:29:20 »

Hej Yngve
Vad behövs mer än kött, fisk och fågel? Lite tillbehör.
Köttfärs kan man ju variera massor - vanlig sås, gryta med grönsaker i, blanda i svamp. Göra köttbullar, biffar, hamburgare.

Stekt ägg, cole slaw eller annan vitkålssallad. Kokta grönsaker med smör.

Är det vi har.

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.08.19 - 19:54:13 »

Periodvis äter jag mycket lamm. Just nu är det mest fläsk dock. Vet inte, tycker att "grundmaten" eller vad man ska kalla det är samma som förr. Jag menar, man åt ju nån form av kött/fisk till middag förr med.

Jo, de flesta här lowcarbar allt och de som inte gör det lockar vi in i det lite i förbigående så där.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.08.19 - 20:05:05 »

Vi äter allt som är gott och njuter av det. Stora härliga köttstycken (högrev) får gå länge i ugen i stekpåse, så där en 2 timmar på 150 grader, släng i ett par morötter och ett par lökar så får du en underbar buljong också.

 :lick: :tongue: :lick: :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
yngve
Gäst
« Svara #4 skrivet: 2009.08.19 - 21:00:36 »

Tack för era svar! Tja, vad behövs eg. mer än de där grundsakerna? Vet inte vad jag förväntade mig, det kanske var tillbehören jag undrade mest över; vitkål, blomkål, blomkål och varianter på hur att tillaga dessa m.m.
Själv är jag förtjust i charkuterier, isterband, falukorv, andra korvar, stekfläsk och sånt, men läser man innehållsförteckningen på sådan mat blir man ju mörkrädd. Mycket olika sockerarter blir det. Många e-nummer blir det. Äter ni från den matgruppen?

(Hur sjutton använder man smileysarna? När jag klickar på dem kommer de fram som text men så vill jag ju inte visa dem.)
Loggat
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #5 skrivet: 2009.08.19 - 21:24:53 »

Just nu äter jag vitkålssallad gjord på färsk vitkål. Till allt. Eller bara som det är.  :whistle:
Strimlar vitkålen och skär på tvären. Kokar upp vatten och rapsolja, ca 3dl/0,5 dl. Kryddar vattnet med salt, peppar och pizzakrydda. Häller över vitkålen. Blandar runt ett par gånger. När kålen har legat ca 1/2 timme tas kålen upp med hålslev/tång. Oljan har då fastnat på kålen, resterande vatten kastar jag. Det är inte samma smak som när man gör salladen på vinterkål. Det här äter tom. dottern. Och nej, jag har ingen vinäger i.

/malba
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.08.19 - 21:31:44 »

Smiliesarna blir bilder sen när du skickat ditt inlägg. Om du skriver t.ex.
Kodstycke:
:lick:
...så blir det en sån! ->  :lick:

Ja, jag äter ju lite potäter jag, så tillbehör har jag inga problem med. Men jag tror det finns rätt mycket recept på vad man kan göra med kål och sånt i receptforumet. Räddningen för mig är hembakt lowcarbbröd. Omelett i all ära, men det är gott med en macka i handen på morron.  :nod-yes:

Korv trillar jag dit på ibland. Sen gör jag idalindas leverpastej i mixern och fläsk rimmar jag i lake. Det är buslätt och går fort (1 - 1½ dygn) och tar inte flera veckor som när man torrsaltar. Blir jättegott och billigare också om man beställer en hel sida. Då får man ju billiga revbensspjäll också. Ska leta upp receptet på lagen, det finns här nånstans.

[TILLÄGG]
Nu har jag hittat det. Det var på gamla forumet, så jag la in det viktigaste här.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1353.msg14969.html#msg14969
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2009.08.19 - 22:15:13 »

Tacktack Malba och hemul också! Nu har jag ju fått en hel del att variera med. Vad snälla ni är!  :chef2:
Nu får jag ta på mig kockmössan och köra på. Att fixa fläsket själv har jag inte ens funderat på att man kan göra men tydligen kan man det. Så emla bra! Tack!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.08.19 - 22:24:32 »

Jag trodde inte det var sant första gången. Ibland är saker inte så avancerade som man tror.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2009.08.20 - 13:56:45 »

Vi äter fläsk med löksås, korvar med hög halt kött osv. Den här veckan har vi ätit lammkorv med stuvad vitkål, köttfärssås med squashspagetti, fläskkotlett med bea och cole slaw. Vad det blir ikväll vet jag inte riktigt för vi ska handla, förmodligen köper vi en färsk kyckling och kör i ugnen.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.08.20 - 23:59:21 »

Tack för era svar! Tja, vad behövs eg. mer än de där grundsakerna? Vet inte vad jag förväntade mig, det kanske var tillbehören jag undrade mest över; vitkål, blomkål, blomkål och varianter på hur att tillaga dessa m.m.
Själv är jag förtjust i charkuterier, isterband, falukorv, andra korvar, stekfläsk och sånt, men läser man innehållsförteckningen på sådan mat blir man ju mörkrädd. Mycket olika sockerarter blir det. Många e-nummer blir det. Äter ni från den matgruppen?
Jag är den icke-lowcarbare som du pratade om tidigt i den här tråden.  :whink: Jag ger mig in i diskussionen, trots att jag inte äter enligt LCHF. Jag äter korvar, isterband och fläsk. Men de måste inte innehålla en massa socker och dylikt. Jag köper isterband som inte innehåller något socker alls. Detsamma gäller stekfläsket. Av någon anledning innehåller de flesta korvar druvsocker, men jag förstår inte riktigt varför, faktiskt. Köper man såna där "fyrkantiga" fläskbitar i charken, så brukar de inte innehålla så mycket tillsatser. Det brukar vara rent kött. Åtminstone så rent som man kan få det.
Måste också säga att det är pga att jag inte gillar skräpmat som jag har fått vara kvar på det här forumet! Annars hade jag nog blivit utslängd illa kvickt!




Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.08.21 - 00:00:59 »

 :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2009.08.21 - 00:16:59 »

OK då, hemul!!! Jag hade fått vara kvar och gjort bort mig mer än nu!  :nod-yes: Ni är så snälla!  :flirting:  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.08.21 - 01:37:14 »

 :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #14 skrivet: 2009.08.21 - 04:59:53 »

Tack för ditt svar Corny men var hittar du ditt sockerfria isterband. Vad är det för märke?

Att inte gilla skräpmat är ju en väldigt god egenskap. Antar att du hört talas om boken "Den hemlige kocken" där författaren rannsakar matindustrin. Just nu kl. fem på morgonen kommer jag inte på vad han heter. Läs den vetja om du inte gjort det. Ursäkta om tipset var att sparka in öppna dörrar.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544