Jag kunde inte ta mig hit i midsomras p.g.a. DNS-fel hos, antar jag, Bredbandsbolaget. Men folk babblade ju på här så jag trodde det bara var jag. Nu visar det sig att Bookia också haft problem. Är det flera som har haft det?
Detta var alltså ett DNS-fel, inget fel med sajten eller servern. DNS (Domain Name System) är som en stor telefonkatalog. Alla adresser på internet är egentligen numeriska IP-adresser. Domäner är som kortnummer eller vanity plates på bilar, bara ett ytterligare lager för bekvämlighet. Runt om på nätet finns DNS-servrar som översätter domännamn till IP-adresser. När man begär en sida så måste den adress man skriver först översättas till en numerisk adress av en sådan DNS-server. De ska hela tiden uppdatera sina listor över domäner, men ibland blir det fel nånstans. Nu blev det tydligen fel hos Bredbandsbolaget och kanske även andra. De hade helt enkelt inga uppgifter om att fetbobba.net existerade ('hostname can't be resolved').
Ett tips om det händer igen eller om ni har DNS-problem annars är att kringå internetleverantörens DNS och och avända en annan DNS-server. Ett snabb sådan som är enkel och gratis att använda är
OpenDNS. De har sina egna felsidor där de lägger in en reklambaserad söktjänst (typ om ni skriver fel URL), men det är det enda. OpenDNS är också för det mesta snabbare än internetleverantörens DNS, så det kommer att kännas som om sidorna laddas fortare, eller rättare sagt man når dem fortare.
Det är väldigt lätt. De förklarar utförligt hur man gör för att hitta rätt inställning på olika OS på sajten. Man lägger bara in de två IP-adesser OpenDNS ger en istället för att "hitta en DNS server automatiskt" (eller vad det nu kan stå). Det kan hända att man behöver starta om datorn efter ändringen, men det brukar gå bra ändå.