Dr Ks äggröt
(1/10) > >>
hemul:
Idalinda tvingade mig till detta!   :cry:

Vispa ihop två ägg i en skål. Vispa i 1 tsk mjöl. Se upp för klumpar. Koka upp en kopp mjölk blandad med en kopp grädde. Strila (menar han droppa?) i äggsmeten i den kokande mjölken. Bryt försiktigt upp större klumpar. Koka i 2 minuter utan att röra så att smådumplingarna blir hårda. Ät omedelbart. De blir klimpiga och oaptitliga om de får kallna.

Alltså, det som är problemet för mig är att jag antar att man ska äta den varma mjölken till... Men vem vet, det kanske är gott.  :surprised:
Corny:
Att strila något är att hälla ner det med en väldigt, väldigt tunn stråle. Inte droppa, alltså, men närapå. Fast det låter som att man kan låta bli hela receptet. Det låter inte gott!  :shake_head: Fast det kanske det är?
hemul:
Vi får fråga idalinda.  :laugh:

Jag vet, men boken är ju översatt från polska till engelska och antagligen av en annan polack... Tycker det låter som om han försöker göra spagetti. :goggle:
idalinda:
ungen behöver sin dator nu, jag återkommer  :whink:

Strila äggsmeten i kokande mjölken ska det väl stå ? ( det finns ett extra i i texten och då blir jag osäker vilken ska i vilken )
idalinda:
vaddå varma mjölken till ? menar du att gröten skulle kallna för fort med kalla mjölken till ?

hmm, mina tankar vandrade åt bärhåller omedelbart.
jag föreställer något som liknar mannagrysgröt och sedan massa hallon i  :lick:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida