Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i den första artikeln du länkar till, Bookia. Annat än, som du påpekar, att ingen kan ge en bra förklaring. Verkar vara lite dimmigt i mina ögon. Men jag har ju iaf läst den.
Den andra artikeln du länkade till, tyckte jag däremot var skrämmande. Barn som mobbas en längre tid, hyser alltså ganska så stor risk att få mer eller mindre schizofrent beteende pga detta. Vad de barn som hade varit med om i denna studie, är inte helt normalt. Deras reaktioner på detta är det inte heller. Psykos är, tyvärr, lite mer än ett psykiskt besvär. Jag tror att det tom klassas som sjukdom.
Jag försökte, utan att använda så många ord, syfta tillbaka till dr.Jod och hans förklaringar till varför antalet fall med sköldskörtelrubbningar har ökat explosionsartat senaste 100 åren. Rent logiskt så bör man ju komma fram till att det lika ökande antalet fall med sköldkörtelcancer möjligtvis kan ha samma orsak. Dock är detta inget som ens skulle övervägas av forskningssamhället idag, av samma anledning som dr.Jod anses vara en kvacksalvare och idiot. Av ungefär samma anledningar som LCHF anses jättefarligt för att .....ja, det bara GÖR DET.
Den andra artikeln konstaterar det uppenbara. Vilken som helst sund fungerande människa med ens en uns av logisk tänkande förstår ju att om man trakasserar, mobbar och misshandlar ett barn, kommer barnet få men för livet. Hur svåra men man får, beror på barnets psyke, stöd eller brist på stöd från människor runtomkring och hur länge barnet utsatts för denna misshandel. Likväl, barn som det pratas om i denna artikel, är i sina mest känsliga och formbara år. De är den perioden i deras liv då de ska forma sin personlighet och det innebär att de ska bygga en kognitiv bild av världen och hur de ska relatera till allt och alla i den världen. Om barn i den åldern utsätts för ständig misshandel och trakasserier, tro fan om den kognitiva bilden de bygger är helt åt helvete. Konstigt vore annars. Att så många av barnen uppvisar tecken på grava psykiska problem pga mobbningen är bara ett tecken på att vuxenvärlden har abdikerat helt och hållet och att "vårt" försvar av barnen är ett så kallat "jävla skämt".
Återigen, detta är inget nytt alls. Detta är något alla vet. Varför man känner sig manad att slänga bort miljoner att konstatera det uppenbara, begriper jag inte. De de har gjort är egentligen att konstatera att vatten är vått. Wow, vilken shock.