Kümmel fleisch

Sidor: (1/3) > >>

hemul:

Ett för mig helt bortglömt recept som jag brukade göra förr. Jag  lärde mig det av en kille som lärt sig det av sin f.d. tyska fru. Om ni googlar så hittar ni massor av varianter där man tillreder karrén som kümmel fleisch från början, men så här fick jag lära mig, som ett sätt att använda rester. Det är urgott. Jag ska göra det så snart jag inte mår illa och får tag på en karré.  :dribble: :biggrin1:

1 helstekt kall fläskkarrémassor med kumminfrövätska s.s. fläskbuljong, öl...smör förståseventuellt en liten doft mjöl
Karrén ska ha stått till sig i kylen. Skär så tunna skivor som möjligt, som av en stek. Bryn skivorna helt lätt i en myckenhet smör. Häll över mycket kummin. Vi pratar inte en nypa nu, snarare en näve eller två. Det blir inte starkt. Salt och peppar efter behov. Dofta eventuellt över lite vetemjöl. Skyn tjocknar rätt bra av sig själv, särkilt om man använt buljong, så det är inga mängder det gäller. Häll på fläskbuljong, eventuellt en skvätt öl eller kanske lite vinäger... Låt småputtra 10 minuter eller så för att koka ur kumminfröna. Späd med vatten vid behov. Det kan vara gott att strö över lite persilja mot slutet om man känner för det.

Tycker man det ser räligt ut med så mycket frön kan man ju sila såsen (lämpligtvis innan man har i eventuell persilja). Men fröna blir mjuka och är inte obehagliga att äta.

Detta är mycket gott. En speciell men inte alls stark smak och intressant färg på såsen. Köttet blir supermört. Elocinave kan säkert utveckla detta mera. :pippi: :wave:

Corny:

Har en tysk och en österrikisk "släkting". Ska baske mig fråga båda om detta! Lät fantastiskt gott! Vad "ska" man ha till?

hemul:

Potäter eller semmeln-knödel, kanske. Men det går nog lika bra med vitkål!  :biggrin1:

Ärligt - surkål kan jag tänka mig är väldigt gott till.



Corny:

Ja, vitkålen ska ju somliga ge 17 i! Åtminstone rå sådan!  :lol: För nu vill vi inte bli mer oroliga över dig på det här forumet! Förstår du det???!!!  :kungfu:  :inlove:
Semmelknödel är ju gott, men det skiter jag i. Kan ju inte skämma bort familjemedlemmarna hur mycket som helst! Jag "får" ju inte äta sånt.  :fork_off: Så då kan de också nöja sig med surkål och potatis. Åtminstone tills jag känner mig snällare.  :crazy:

hemul:

Det var fuckin kokt vitkål!  :w00t:

Marinda fick den strålande idén att det måste ha varit gifter från bacilluskerna som överlevde kokningen. Jag åt bacillbajs!  :max-shock:

Sidor: (1/3) > >>