Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:00:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: buljonger  (läst 32344 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.06.25 - 13:29:50 »

Du pratar ju om det NU.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #31 skrivet: 2009.06.25 - 20:10:55 »

Din sitat hade jag skrivit den 14. maj och det är ju en evighet sen  :rolleyes:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #32 skrivet: 2010.04.07 - 13:34:34 »

Igår kokade jag tre höns till en helt ljuvlig buljong. Tyvärr läste jag inte på här och på gamla fettskrämd att jag skulle lägga tillbaka benen när jag tagit bort köttet. Det blev ok ändå. Nu är jag i farten igen med fläsklägg och älg. Fick en säck ben till hundarna igår men kunde inte låta bli att lägga beslag på några själv för att testa. Spännande det här. Nästa grej blir lammbuljong. Köpte en stor påse på Willys förra veckan för 5 kr/kg. Ja inte själva Wilys alltså utan Sandströms som hyr in sig där. Vad kan man använda lammbuljong till?
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #33 skrivet: 2010.04.07 - 15:06:06 »

jag har blandat buljonger rätt friskt och hittils har vi accepterat allt förutom köttbuljong i fisksoppa. :puke1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2010.04.07 - 15:58:20 »

Sås till lammkött kan man använda lammbuljong till.  :bg:

Jag vet inte, men jag tycker lamm har lite för speciell smak för att blanda. Gillar inte att dricka lammbuljong heller. Men det är jag.

Jag har en evighetslammbuljong. Tycks alltid får mer än som går åt. När jag kokar nytt lamm kokar jag det i all gammal buljong jag har i frysen. Den jag har nu har nog varit med en 3-4 kok nu och börjar bli väldigt kraftig. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #35 skrivet: 2010.04.07 - 16:13:58 »

Om du inte vill använda mjöl: gör som hemul, låt buljongen och grädden koka ihop ett tag (så att den blir lite tjockare). Sen kan du röra i Philadelphiaost. Så gör jag spenatstuvning också. Fräser spenat i smör, häller på grädde och låter koka under omrörning till den är ganska tjock och rör sen i osten. Funkar bra, tycker jag. :smile:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #36 skrivet: 2010.04.07 - 16:44:21 »

Jag har aldrig någonsin lyckats få grädde att tjockna. Inte hemma i alla fall. En gång när jag lagade mat hos en kompis men aldrig annars. Brukar istället använda arrowrot för redning. Det behövs så löjligt små mängder för att reda ganska mycket sås, att kolhydrathalten är i princip negligerbar. En bra kompromiss tycker jag.  :nod-yes:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #37 skrivet: 2010.04.07 - 16:53:22 »

Lamm är ju väldigt speciellt i smaken så därför undrade jag. Han i butiken sa att det blir den finaste buljongen, ska fråga nästa gång vad jag ska ha den till. Annars får hundarna benen.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2010.04.07 - 16:55:51 »

Klart du ska göra buljong! Ni äter väl lammkött?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #39 skrivet: 2010.04.07 - 17:13:02 »

Förra veckan köpte pojkvännen några skivor lammkött, såna där med ben i mitten. Det var dock skuret med dålig klinga eftersom benen var helt i flisor, fick stå och plocka bort små vassa bitar i en halvtimme. Benen och köttrens kokade jag ur till en buljong, kokade inte ner så mkt eftersom det inte fanns tid. Köttet saltades, pepprades och stektes på medelvärme. Köttsaften och smöret från stekningen blandades med buljongen och pojkvännen gjorde en sås på det. En burk creme fraiche och lite passande kryddor och arrowrot för att få det att tjockna. Oftast behövs knappt kryddor.

I höstas kokade jag ur ben från killing, när buljongen hade svalnat hällde jag över det i istärningspåsar. Det blev 8st sådana påsar så himla massa istärningar, jag har 4 påsar kvar idag så det är dryga grejor. Både jag och pojkvännen har för vana att slänga i minst en sån tärning när vi lagar mat, det rundar av smaken på ett underbart sätt. Så buljongen behöver ju inte vara till något "speciellt" utan släng i en tärning eller så bara för att förstärka smaken av maten lite. Det funkar till såser, soppor, marinader, osv... Bara att testa sig fram.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2010.04.07 - 17:27:54 »

Det har du rätt i, soppa är ett bra sätt att göra av med överbliven buljong.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #41 skrivet: 2010.04.07 - 21:35:34 »

Ja det var bra tips. Ikväll har vi i alla fall ätit höna med currysås. Jag fräste curryn i smör, hällde på buljongen från koket, grädde och creme fraiche. Jösses va gott det var. Bara måste få fatt i fler höns.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #42 skrivet: 2010.04.07 - 21:42:41 »

Ja det var bra tips. Ikväll har vi i alla fall ätit höna med currysås. Jag fräste curryn i smör, hällde på buljongen från koket, grädde och creme fraiche. Jösses va gott det var. Bara måste få fatt i fler höns.

Åååh det där lät gott!  :eating:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #43 skrivet: 2010.05.17 - 14:44:24 »

Kan man börja buljongkoket med genomfrysta ben ?

Vi använde den sista färdiga buljongen från frysen i lördags och nu är det dax att koka mer.
Så kan jag jag starta med ben direkt från frysen eller måste man tina upp dom först ?
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #44 skrivet: 2010.05.17 - 14:50:49 »

Om du bara lägger i dem i vatten, och inte steker benen först, så ska väl inte det vara några problem. Benen tinar ju efterhand.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544