Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 21:58:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bra knivslip!  (läst 10905 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.03.11 - 18:53:20 »

Idag inhandlades en OBH Nordica knivslip till det här hemmet. Kan definitivt rekommendera folk att köpa en sådan!  :lol: Den gick visserligen på 600 spänn, vilket var något dyrt, men den var bra och knivarna blev vassa som bara den! Jag är jättenöjd!  :thumbsup:  :yay: Trots den dyra pengen!  :glare: Äntligen kommer jag att kunna skära kött och grönsaker utan problem! Fick nämligen nog av slöa knivar igår när jag skulle ta bort den sk silverhinnan på en köttbit, och det knappt gick pga slö kniv. Höll på att bli vansinnig!  :crazy:  :fork_off:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #1 skrivet: 2009.03.11 - 21:36:57 »

Jag har en tvåbent knivslip! :lol: Billig är han också! :flirting:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2009.03.11 - 21:41:49 »

Slipar du dina knivar på någon tvåbenig   :shock:                                                                     :flirting:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.03.11 - 21:59:00 »

Jag har en tvåbent knivslip! :lol: Billig är han också! :flirting:
Din knivslip äter säkert mer än min! Så den kostar säkert på det viset!  :whistle: Har ni en sån där bra slipsten händelsevis? För det hade jag velat ha, men det går ju inte när man bor i lägenhet i stan!  :shake_head: Men det är ju helt klart det bästa! Men den här (som jag fick i present faktiskt  :inlove: ), är jag grymt nöjd med!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #4 skrivet: 2009.03.12 - 12:43:41 »

Jag har oxå en tvåbent knivslip. Visst äter han, men han är även bra på att laga mat.

Min pappa har alltid tyckt att det är viktigt med vassa knivar i köket, så det har jag med mej från barnsben. (Hatar att laga mat i någons annas kök av den anledningen, kan inte begripa att folk kan ha så slöa knivar hemma). När jag och maken (som inte alls var min make då) flyttade ihop sa pappa åt honom att se till att jag alltid har vassa knivar i köket. Det gjorde han jättebra i flera år, sedan började maken jobba i charken i en mataffär och styckade kött hela dagarna, sen dess är han ännu petigare med att knivarna ska vara vassa.

Men jag har fortfarande inte lärt mej att slipa knivar... de är ju liksom alltid vassa här.

Nånting man aldrig, aldrig, aldrig ska göra om man vill ha vassa knivar hemma, det är att diska dem i diskmaskinen, det tar död på vilken kniv som helst.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.03.12 - 13:54:32 »

Diskmaskin + kniv =  :fork_off:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.03.12 - 16:05:15 »

Du behöver inte ha en hel slipskiva att dra runt för att slipa en kniv supervass. En liten slipsten räcker, det gäller att den ska vara blöt. Håll stenen under vattenkranen och håll kniven i 15 grader mot stenen dra eggen ca 5-10 gånger så är den det vassaste du haft. På Gotland kan man köpa slipsten som sitter i en hållare med handtag och då är det ännu lättare. Kostar inte några 600 kr i alla fall. :whistle: :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2009.03.12 - 17:30:10 »

Nä, jag vet. Det gör inte ett skärpstål heller, men jag är URKASS på att slipa knivar på vanligt sätt!  :crazy: Jag lovar att jag har försökt! Har gått åt fanders varje gång!  :cry: Alltså blev jag överlycklig när jag fick den här! Sen tänkte jag att det kanske fanns fler här som var som jag. Därav tipset, för manicken var förbenat bra!  :lol: Men det verkar som att alla här, utom jag, kan slipa knivar på ett ekonomiskt och bra sätt. Lyckliga er! 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.03.12 - 18:13:28 »

Det är svårt med stora tunna knivar som köksknivar tycker jag. En morakniv är lättare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.03.13 - 00:14:09 »

Jag tycker inte att det är svårt ens med stora knivar, finessen är just att man måste hålla kniven i vinkel mot slipstenen och jag fick lära mig av en som tillverkar slipstenar hur man skulle hålla kniven mot stenen. Det är 15 graders vinkel som är det ultimata.  :kungfu:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.03.13 - 00:25:35 »

15 graders vinkel, alltså! Ska tänka på det när jag kommer bort och ska slipa knivar. Får se om det funkar. Men tack för tipset iaf!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
malba
Jr. Member
**

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 58


« Svara #11 skrivet: 2009.03.13 - 20:55:06 »

har ingen diskmaskin men en väldigt bra tvåbent knivslip. Inte äter han mycket heller.  :inlove:

/malba
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544