Så där ja, känner på mej att det här kan bli långt...
Alla vet ju att den bästa träningen är den som blir av. Något som absolut har hjälpt mej att verkligen träna (periodvis ska erkännas, svacka just nu) är att jag har börjat registrera all träning jag gör, en träningsdagbok helt enkelt. Nu vet jag t ex att jag promenerat exakt 162,41 km hittills i år. Den jättebraiga träningsdagboken jag använder heter
Funbeat. Den passar alla, från nybörjaren som försöker promenera 20 minuter i veckan, till folk som satsar på elitnivå i vilken sport som helst. Det går att sätta upp egna mål, så att man ser i ett cirkeldiagram hur man närmar sej målet. Forumet är oxå väldigt bra, även om de flesta fortfarande är fettskrämda.
För styrketräning hemma kan jag rekommendera
Styrkeprogrammet. De visar tydligt hur olika övningar går till, både hemma-övningar och övningar i gymmaskiner. Du kan bygga ditt eget program och skriva ut, eller ta ett av deras färdiga.
För smidighet säger jag bara: Yoga rules! Två bra sidor på nätet är
Yoga Today och
Yoga Journal. Där beskrivs hur de olika övningarna går till, och det finns även färdiga program på video, bara att följa direkt i datorn, helt gratis!
Tidningen
IForm har en hel hög med träningsprogram på sin sida, både för styrka och kondition om jag inte minns helt fel.
En Pilatesboll är ett bra redskap, likaså ett hantelset i lite olika vikter. Tränings-DVDer är också väldigt bra, om det finns plats att träna framför TVn (jag har möblerat mitt vardagsrum speciellt för att kunna få plats att träna...). Vet att
Ginza hade väldigt bra priser på olika träningsDVDer för bara ett par veckor sedan, kan hända att det finns kvar.
CDOn kan oxå vara värt att kolla.
Hmm, något mer? Jo, stegräknare! En kul grej att ha, jag har min på mej hela dagarna, det är kul att se hur totalt antal steg skiljer från dag till dag (även det reggar jag på Funbeat).
Nu är jag nog färdig. Nån som orkat läsa allt?