Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 01:15:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: trädgårdsbabbel  (läst 6963 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.02.27 - 12:56:34 »

Det verkar vara fler här som gillar att odla sina gröna saker, så vi kan väl babbla här...


jag har under flera år utökat verksamheten .... nu börjar tomten kännas trång och vi få begränsa oss eller köpa en trådgårdstomt :inlove:

Vi har lite jordgubbar, mycket björnbär, ´hadde mycket hallon , men hela landet tog och dog  :mad_roll:, hjortron-land, några äppelträd, päron, körbär och blommon.
I trädgårdslandet odlar jag vitlök, gullök, rödlök, testar lite andra lökar, morötter, kålrötter, rotselleri, purjolök, kålrabbi, vitkål, blomkål, broccoli,
kryddor, och testar även kinesiska bladgrönsaker så smått.
I växthuset har jag tomat, gurka, paprika, chili och physalis.
Jag driver hundratals plantor upp varje vår ...

Så om någon är nyfiken på kålplantor eller steviaplantor eller något annat , eller blommor så kan vi göra affärer.

Stevian var förresten den första som behagade att gro i år !
jag brukar börja odlingar i början av januari , men har behärskat mig tills förra veckan i år och förväntar en medalj av det  :whink:.

jag har sådd över 20 sorter redan ( mest olika paprika och chili) men snart ska jag  så  det mesta och det innebär cirka 70-80 sorter för att sedan avsluta med pumpa och gurkasådder i april.
När allt ska omskolas har jag och även ibland barnen fullt upp  :lmao:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.02.27 - 13:00:04 »

Vem var det som fick dig att odla kålrabbi va? Jag kräver ett omnämnande!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.02.27 - 13:18:58 »

ooooh  :clapping:

men jag får ju inte börja än!!!

 :pippi:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2009.02.27 - 13:31:44 »

JA vilken kul tråd. Jag har odlat till och från genom åren på landet men först förra året fick jag till ett grönsaksland hemma. Det blev ett totalt misslyckande. Köpte massa brocolliplantor eftersom jag älskar brocolli. Men det gjorde tvestjärtarna också så vi fick inget, mangolden åt rådjuren upp, tomaterna sprack och majsen blev aldrig klar. Det som funkade var gurkan och kryddorna. Lite vanlig sallad fick vi också. I år ska jag satsa på sockerärtor och vaxbönor utöver salladen. Tänkte investera i en bevattningsanläggning också eftersom jag odlar i upphöjda bäddar.

Utöver det har jag 2 gamla äppelträd och 2 unga. Massor med hallonplantor som lever sitt eget liv. Om någon vill ha en underbart gott hallon med god avkastning och som växer så det knakar i undermålig jord i skuggan så hör av er. Utöver det så har jag massor med olika perenner och rosor som är mitt huvudintresse i trädgården. Jag är jätteintresserad av stevia, det verkar spännande. Kål vågar jag mig inte på igen.
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.02.27 - 16:22:53 »

men då måst jag ju...

 :flirting:

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbplats/14107CEF-9E99-40B4-883A-E55E1B8D3431.html

Se så fina de blev... i Lapplandsfjällen!
Och jag duttar inte med mina  :shy: ett skvatt.

 :plant_smack:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2009.02.28 - 18:16:07 »

Vem var det som fick dig att odla kålrabbi va? Jag kräver ett omnämnande!  :lol:
Duger det med smörklick ,det fick du  :nod-yes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2009.02.28 - 18:24:08 »

Tina , har du testat odla med  " täck-metoden" ?
alltså täcka jorden med klippt gräs, halm, allt organiskt ...
jag har praktiserad det nu snart 10 år och är väldigt nöjd.

Täcket skyddar mot torka, gödslar och dödar nästan allt ogräs, suveränt och  " som i naturen"
jag undviker också att gräva på landet utan försöker istället mata maskarna med täckmaterial så att det kan göra sitt jobb bra.

Jag planterar plantor  fram till middsommar och försvinner till det blå med båten sedan, detta innebär  att min trädgård klarar sig
bra utan bevattning en hel månad om det skulle behövas.
Jag kommer hem  varannan vecka för att ta hand om skörden och kolla läget, men aldrig att jag behöver vattna något under sommaren !
Vi har bevattningssystem bara i växthuset ( gardenas automatk )och den är riktigt bra.

Broccolin behöver en odlingstunnel eller någon form av nät kring sig så som alla kålväxter för det finns allehande småkryp som gillar kål...

Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #7 skrivet: 2009.02.28 - 20:49:53 »

Fjällmor, det är bara att gratulera, ser himla fint ut.

Idalina, ska kanske testa täckodling, har funderat på det men sedan vi skaffa en multiklipp blir det inget att täcka med.
Loggat

Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #8 skrivet: 2009.03.01 - 12:47:36 »

Idalina, ska kanske testa täckodling, har funderat på det men sedan vi skaffa en multiklipp blir det inget att täcka med.

Men multiklipp är å andra sidan väldigt bra för gräsmattan. Fråga mej inte vilken gräsklippare vi har (det är aldrig jag som klipper...) men vi kan i varje fall välja om vi vill ha multiklipp eller uppsamlare. Har aldrig tänkt på att man kan använda klippet till något annat än att fråga sej varför komposten inte används.

Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2009.03.01 - 15:42:24 »

Jag har också en multiklipp  (håller på att gå sönder faktist  ) så vi köpte en muskeldriven lätt apparat ett par år sedan, denna är med en uppsamlare.
Så roligt att klippa utan massa oljud.
Men jag är kompis med ett par grannar med uppsamlare, så jag får säckar av gräsklipp varje vecka , yeppee.
Jag försöker även pricka klippdagen för prästgården  (kyrkogårdsförvaltningen )på våren ett par gånger  för att få ordlentligt med klipp just på våren.
man ska inte göda med klippt gräs efter midsomma, för det blir för mycket då.
Men även efter midsommar täcker jag med kippet där jag har redan skördat för att slippa ogräs.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2009.03.13 - 14:45:35 »

Dax att omskola tomater, paprika, kiwano, stevia och ett omgång blommor.
Jag har hittils sått över 70 sorter och den egentliga grönsakssesongen har inte ens börjat  :tongue:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544