Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:17:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Omröstning
Fråga: Har du fräs på sköldkörteln eller inte?
Har konstaterad underfunktion i sköldkörteln
Misstänker att jag har det, men ej konstaterat
Tror inte att jag har det
VET att jag inte har det

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 14   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hypotyroidos, jod och övervikt  (läst 144165 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2009.03.09 - 21:58:10 »

Får väl bli underarmen, då! Där skaver det inte bort lika lätt! :rolleyes:  :whistle:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #16 skrivet: 2009.03.09 - 22:26:39 »

Förresten, om detta ska vara ett vetenskapligt test, borde alla sätta fläcken på samma ställe. Hemul, var satte du din? Du måste berätta, för det var du som började med detta påfund!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.03.09 - 22:39:51 »

En på underarmen och en på överarmen (för jag trodde jag nötte på den första). När dessa var utvärderade så gjorde jag en ny på magen och fick samma resultat.  :tongue:

Mitt resultat var alltså:
1 timme - fläcken går knappt att skönja
2 timmar - helt borta

Hoppas din fläck sitter kvar jättelänge så det inte försvinner på samma tid för alla.Jodbrist är ju nåt som kan åtgärdas så jag skulle inte alls ha nåt emot att ha det!


Jag sitter och tvekar om jag ska beställa Lugols lösning så jag har den när jag bildat mig nog om detta. Det finns i två styrkor och jag vet inte vilken som är bäst.  :crazy:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #18 skrivet: 2009.03.10 - 00:33:48 »

Faktum är, att jag nästan hoppas på att fläcken försvinner fort som bara den. Jag tror nämligen att jag kan ha jodbrist.(Men har tagit ett thyroxintest som visade normalt. Vad är normalt?  :cry: Är så trött på alla dessa tester!)
Får se vad som händer när jag klenar dit det. Men resultatet lär vänta på sig tills imorgon hur jag än bär mig åt. (Eller ja, har ingen lust att frekventera nattöppna Apotek för den här sakens skull).
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.03.10 - 00:39:59 »

Jaså? Vad har du för problem? Jag menar varför tror DU att du har jodbrist?

Vad var det för prov du tog? Blodprov? Det finns nåt som heter jodbelastningstest. Då får man äta jodtabletter och sen mäter de hur mycket man kissar ut. Man får samla urin under ett dygn eller nåt sånt.  Har man inte jodbrist så ska det mesta passera rakt igenom. Det verkar som om det är svårt att få dem att ta det, för proverna ser ju alltid bra ut. :rolleyes:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #20 skrivet: 2009.03.10 - 01:21:05 »

Blodprov var det då. Kommer att vara blodprov på just den saken igen, men då är det i samband med en massa annat, så det känns lite mer seriöst. Får väl se vad det visar!

Hursom, känner mig trött. Nästan alltid känner jag mig trött. Jag har tvärsvårt att gå ner i vikt. Det kan ju iofs bero på bristande engemang, eller för lite träning, eller för mycket kolhydrater, eller för mycket fett. Jag vet inte, men hur jag än bär mig åt, så är det närapå stilla numera.
En annan sak, var att sambon tyckte att jag använde mycket salt i maten. Inte så att det smakar så mycket salt, men saltet är ju jod-berikat. Så kanske behöver jag det?
Hursom, ska in på rejäl undersökning om ett litet tag, och efter det behöver jag nog inte bekymra mig mer. Rena hälsoundersökningen, faktiskt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.03.10 - 01:29:51 »

Jag var så där. Plus torr hy, torra ögon o.s.v. Vikten har jag kvar men annars mår jag relativt bra efter kostomlägget. Ögonen är fortfarande snustorra, huden är bättre men inte bra men viktigast av allt - jag är pigg!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #22 skrivet: 2009.03.10 - 09:26:20 »

Det här var intressant, jag har funderat på hur man ska få i sig tillräckligt med jod när man undviker vanligt salt med klumpförebyggande medel. Det borde finnas jod-tabletter att köpa, är dessa receptbelagda?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.03.10 - 13:33:25 »

Nej, det finns bara superstarka tabletter som vi ska ta om ett kärnkraftverk går åt helvete. Paradoxalt nog finns inte svagare tabletter eftersom jod i högre doser anses giftigt. Så man är hänvisad till algpreparat. De kan vara tveksamma. Har läst att de t.ex. kan innehålla mycket föroreningar, Vet inte om det finns jod på recept, det borde det ju göra eller kanske ger de en sprutor? Men jag tror att det är svårt att få en ordentlig undersökning gjord och det är väl förutsättningen för att man ska få det.

Måla dig du också!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #24 skrivet: 2009.03.10 - 17:43:26 »

Får min jodflaska på torsdag, så då blir det jodmålning!  :laugh: Apoteket hade inte denna vara inne, men var så söta att de beställde hem till mig. Visserligen finns det andra större apotek i närheten, men om jag kan så handlar jag på "mitt" lilla, eftersom det har varit nedläggningshotat.  :mad_roll: Händer det, så är det inte bra. Bor jättemycket pensionärer här!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.03.10 - 18:39:35 »

Det är rätta takter! :smooch:

Kom igen nu Tina! Jodifiera dig du också.   :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #26 skrivet: 2009.03.10 - 20:18:14 »

Jag sökte på Lugols lösning och så hittade jag det här forumet! Kul att det är fler i det här landet som är nyfikna på jod. :smile:
Jag har läst mycket intressant om jod den senaste tiden och har blivit övertygad om att jag har brist. Så jag beställde och igår kom min Lugols. Testet när man målar på huden inte är särskilt tillförlitligt läste jag här. Kanske är det så, men jag testade i alla fall, förstås, och mitt var väl i princip borta efter sju timmar. Men det intressanta är om det har någon effekt på hur jag mår. Jag har symtom på hypotyreos och har tagit prover, det första visade att jag hade det men det andra var normalt. Så efter det har jag ätit sånt som sätter fart på sköldkörteln och undvikit det som hämmar den. Det har väl gått sådär, så när jag upptäckte jod blev jag eld och lågor. :yay: Jag har redan märkt lite ökad energi, så jag ser ljust på framtiden!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.03.10 - 20:44:15 »

Hej! Oj så intressant! :bearhug:

Nu måpste du berätta - hur stark Lugols har du och hur mycket tar du? Hur länge har du tagit det?

Det är svårt att veta hur man ska göra, många tar ju JÄTTEMYCKET och det vet jag inte om jag törs. Äter ju Levaxin också och vet ju ju det blir med det.  :confused3:

Målade du förresten med Lugols? Jo, jag har också läst att en del inte tycker det testet är så tillförlitligt, men det måste ju vara bättre än ingenting.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #28 skrivet: 2009.03.10 - 21:27:07 »

Jag är ju nybörjare på det här, fick min Lugols igår, så jag vet inte hur mycket jag ska ta. Börjar försiktigt, tror jag iaf, flaskan var svår att få något ur, så jag ruskade på den, har ingen aning om hur mycket det kom! :confused3:

Det är den här jag köpte. 5% jod och 7% kaliumjodid.

De som verkar kunniga på det här rekommenderar ju 50 mg/dag i tre månader och sedan 12,5 i underhållsdos. Jag vet inte om jag vågar ta så mycket så länge. Men om man sakta ökar och det går bra så kanske...
Det är bäst att vara försiktig, och om man äter Levaxin ska man ju vara extra försiktig.

Jo,jag målade med Lugols. Spelar det någon roll vilken sort man använder? Det borde väl ha betydelse beroende på koncentrationen förstås?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2009.03.10 - 21:35:47 »

Jag vet inte. De säger alltid "buy iodine solution at the farmacy", men det kanske är för att man ska kunna testa innan man köper Lugols. Det måste väl spela roll hur stark lösningen är för hur länge fläcken stannar kvar?  :confused3:

På jodopax står det först "povidon, joderad 10.0 g" och sedan på slutet "Aktiv andel jod 1%".

Den här tänkte jag testa med, men din var ju biligare.
http://www.jcrowsmarketplace.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=132
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 14   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544