Jag har använt en tjänst i 6-7 år och betalat per år. När året är slut och tjänsten fimpas har jag gått in på sajten och betalt för ett år till. Häromdagen fick jag plötsligt ett mail där de tackade för att jag förnyat min "prenumeration". Hä? Hade jag ju inte gjort. Visste inte ens att det var dags. In på internetbanken och jodå, en summa som stämde med vad jag betalade förra året var reserverad.
Avfyrade ilsket mail till företaget och ringde omedelbart banken för att höra om betalningen gick att stoppa. Nu var det ingen större summa, runt 450 kr, och jag hade ändå tänkt förnya, men inte på de här villkoren! Nu kommer det intressanta. Det gick inte att stoppa. Jag var mycket förvånad och sa att jag har ju inte godkänt detta, ni kan omöjligt ha någon verifikation från mig på att det här företaget har rätt att dra pengar från min konto. Då visar det sig att något sådant behövs inte. Banken förutsätter att man har ett sådant avtal med företaget ifråga och betalar glatt ut pengarna. Skulle det visa sig vara fel, så ersätter banken beloppet. Efter stort krångel antar jag då, bevisbördan ligger säkert på kunden. Detta är ju helt sjukt!
Nu reagerade företaget oerhört snabbt. När jag pratat färdigt med banken hade jag redan flera mail och de hade krediterat pengarna och stoppat den autoatiska förnyelsen. Kanske lite beroende på att jag var så förbannad att jag skrev "Are you stealing my money?" som subject.
Det visade sig att det var som jag misstänkte, de hade ändrat på villkoren och det hade varit en redan ikryssad ruta som jag skulle ha avbockat om jag INTE ville ha de här fortlöpande betalningarna. Så lite mitt eget fel var det ju, men man sätter sig ju inte och läser det finstilta när man gör något man gjort många gånger förut. Så fult av dem hur som. Opt-out är alltid fult och det är jättefult att införa det utan att det anges über-tydligt.
Men, det intressanta är alltså att banken låter företag dra pengar från ens konto utan att på något sätt verifiera att man godkänt detta.
Välden suger!