Inget sötningsmedel i detta hus! Jo, jag förstår att om man är diabetiker och någon gång vill ha något sött så är det enda möjligheten. Jag försöker hålla ner sockerkonsumtionen för barnen istället och skulle helst hålla ner konsumtionen av flingor också (som ju innehåller socker och andra snabba kolhydrater) men har inte resten av familjen med mig där
De gånger (inte så ofta) som jag bakar så är det med socker. Barnen äter godis en gång i veckan också (mycket skräp i det, jag vet
) . Det är svårt det här....Det blir en massa kompromisser hela tiden, men i slutändan måste jag tro att bra mat och en stark begränsning av sockret kan fungera rätt bra. Är själv uppväxt så och hade väl egentligen inga problem med vikten alls under uppväxten.
Jag är väldigt skeptisk till sötningsmedel liksom till en massa annat konstgjort gunk som finns i mycket.
Min äter godis eller snacks 2 ggr i veckan. Dels fredagsmys, och sen lördagsgodis. Tack och lov har jag en unge som äter en godispåse på två dagar. (En sån där liten som vi gamlingar är vana vid.) Det är jag tacksam för! Dessutom är choklad populärt, och det är jag dubbelt tacksam för. Dels behövs det inte så mycket, och dels går det inte åt tänderna så mycket.
Jag bor med en diabetiker, och han tar hellre en liten bit av en riktig tårtbit än få en egen med sötningsmedel. Detta för att han egentligen inte gillar sötsaker, så om han blir sugen så tar han av den äkta varan. Något jag tycker är jättebra! Ta eller avstå, är hans paroll, och även min, för jag är inte heller trakterad av bakverk eller sötsaker normalt.
Sen är jag sådan att jag funderar mycket på det här med lördagsgodis och fredagsmys. Egentligen vore det ju sundare om man bakade kakor till ungarna till fredag och lördag! Det är lika gott (om inte godare), och det innehåller inte så mycket strunt!
Fast "Strövargodis" är en hit! Relativt nyttigt är det också, trots sockerinnehållet!