skogsstjrna
|
|
« skrivet: 2007.12.21 - 20:31:36 » |
|
Funna på ett annat, ganska avsomnat forum, lowcarbsweden på yahoo. Hoppas ingen misstycker att jag lägger upp dem här:
Gil's baspannkaka
1 stort ägg 2 tsk vispgrädde 1 msk vatten 30 g färskost (Philadelphia eller Creme Bonjour etc) 10g proteinpulver, vaniljsmak en nypa salt, smör & citronolja att steka i
Blanda allt och stek/baka långsamt i panna/wok.
Och här är en sagolikt god efterrättspannkaka jag fnulade ihop en gång:
*** Vanilj, jordgubbs- & hallonpannkaka
1 stort ägg 2 tsk vispgrädde 30 g färskost (Philadelphia, Creme Bonjour eller liknande) 10g proteinpulver, vaniljsmak 10g proteinpulver, jordgubbssmak lite flytande Suketter 1 tsk vaniljessens (finns på Gray's American Store t.ex.) en nypa salt, smör & citronolja att steka i --
1 msk krossade hallon sötade med Suketter flytande 1 msk creme fraiche eller vispad grädde att servera till
Blanda allt utom hallonröran och och stek/baka långsamt i panna/wok. När ytan nästan stelnat, bred ut hallonen och vik ihop. Värm och servera med en klick grädde.
Och här är min, sanslöst mättande nötpannkaka. En räcker till lunch för två lagom hungriga personer (ser lite ut men mättar ordentligt!)
*** Nöt- och mandelpannkaka - 85% fett!! (jättebra sätt att få upp kalorier och fett om man ligger lågt på det)
1 stort ägg 2 msk smör 2 tsk vispgrädde 30 g färskost (Philadelphia eller liknande) 10g proteinpulver, vaniljsmak 20g hackade macadamianötter 20g hackade mandlar 1 msk krossat linfrö 1 msk mandelmjöl (malda mandlar) lite flytande Suketter 1 tsk vaniljessens (finns på Gray's American Store t.ex.) en nypa salt (behövs inte om man använder saltade macadamia) ev. en gnutta torkad ingefära smör att steka i
Blanda allt och stek/baka långsamt i panna/wok. Låt den gräddas ganska mörk på ena sidan innan vändning, den håller inte ihop jättebra så vänd försiktigt.
Servera med en klick grekisk yoghurt och lite sockerfri maple syrup.
|