|
Tina
|
|
« Svara #1 skrivet: 2011.11.18 - 14:50:13 » |
|
Underbart! Men kan någon svara på en fråga om de här industrihönsen. Några måste ju bli vuxna så det blir nya industrihöns. Det måste vara ett enormt djurplågeri. Dessutom står det att inte många överlever 10 v. Hur går det till!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #2 skrivet: 2011.11.18 - 17:50:36 » |
|
Hur de förökar sig menar du? Det stod om det i Monsterbiff till middag. Ägg och kycklingproducenterna köper in kycklingar från några få distributörer. De i sin tur köper befruktade ägg från ännu färre äggfabriker. Det hela är uppbyggt så att det bara finns ett fåtal ställen med "avelsdjur" som servar hela djävla europa, alla ägg och kycklingar kommer alltså från en relativt liten skara föräldradjur.
Detta är orsaken till att Bosarpskycklingar är så groteskt stora. De har tydligen försökt få tag på långsamtväxande kyckling, men det är bara de här stora distributörerna som kan ge dem de mängder de behöver och de har bara broilerkyckling. KRAV-reglerna föreskriver ju att de inte får slaktas före en viss ålder och så går det som det går. Stackars deras ben! Bosarpkycklingen är alltså precis samma ras som fulkyklingen, kan t.o.m. ha samma mamma och pappa.
Dock finns det ju i andra europeiska länder bra kycking som inte är broilers, så det måste gå. Men det kräver nog att skalan är relativt liten eller att man föder upp själv. Ingen i Sverige gör det, utom månskensbönder.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #3 skrivet: 2011.11.20 - 20:56:22 » |
|
alltså nästan värre att köpa Bosarp alltså.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4 skrivet: 2011.11.21 - 00:32:52 » |
|
Nån av de där tidningsskribenterna som brukar vara vettig skrev ju upprört det när hon fick höra om Bosarparnas brutna ben. Jag är osäker. Monsterbiffen nämnde ingenting om sådana problem. Det var rätt mycket om Bosarp och det mesta var positivt.
Å ena sidan borde vara så att de får mer benskador eftersom de är så tunga. Å andra sidan är de friskare och alltså starkare, så de kanske kan bära sin för stora kropp bättre än sina sjuka och klemiga lättare kompisar? Jag beslutade mig för att tänka så här: det är nog trevligara, eller ivf mindre hemskt, att linka omkring i solen på sina taskiga ben än att trängas inomhus med taskiga ben och aldrig ens få se blå himmel.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #5 skrivet: 2011.11.22 - 13:07:56 » |
|
Och jag köper Bosarp rätt ofta och de har hela ben. Hur är det med Änglamark och de andra som finns då?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #6 skrivet: 2011.11.22 - 13:10:45 » |
|
Jag vet. Men de kanske sorterar ut dem med brutna?
Änglamark är väl omdöpt Borsarp? Sist jag skulle köpa hade de inte Bosarp på Coop Forum, utan en annan istället. Så jag frågade. Det var Bosarp som de sålde under sitt eget varumärke. Nu minns jag inte 100%, men jag tror det var Änglamark. Borde väl vara det.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #7 skrivet: 2011.11.22 - 13:20:49 » |
|
Ok är det så men det är väl same, same då.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|