Jag har länge funderat kring blodkärlen och dess mående.
Om jag nu har käkat 30 margariner, och 3 år smör, hur påverkar det på mina blodkärl ?
Alla år av margarin, har dom skadat mina blodkärl permanent?
kan smören " reparera" skador som redan finns ?
Kärlen blir väl stela och smalare av margarin..
Kroppen förnyar alla sina organ och celler på bara några år, om man äter LCHF blir man helt återställt
efter " vi säger" 5 år ?
En släkting till mig har bara på några veckor fått mycket bättre , normala, blodtrycksvärden genom kostförändring till LCHF ? Hur förklaras det ,vad är det som förändras i kroppen då ?
Om jag ska drista mig på en analogi (brukar vara rätt kass på att göra sånt bra
) så kan du tänka dig att du har i 30år kört bilen på feloktanig bensin. Visst tar motorn stryk men den tuffar på ändå. När du sen börjar tanka med rätt bensin kommer motorn genast må bättre, då den är optimerad för just det bensinet. Däremot kan det ta ett tag innan skadorna som ansamlats under åren på dålig bensin, har rensats ut.
Margarin är en kemikaliesörja, det innehåller transfetter, omestrade fetter, diverse allsköna kemikalier och en hel drös med smaktillsatser och färgämnen. Det blir ju automatiskt mer krävande för kroppen att hantera den soppan, kemikalierna, tillsatserna och färgämnena måste tas om hand. För att inte nämna den stadiga försämringen då kroppen ska byta ut "fettceller" (exempelvis membran), och har bara sönderprocessade fettmolekyler att byta ut till.
När du sedan börjar äta smör, kommer du ju såklart må bättre direkt, kroppen slipper ju agera avfallsverk och energin tas nu bättre och effektivare om hand.
Sen kommer det ju ta ett tag innan alla margarinfettmolekyler bytts ut mot smör diton, men det tuffar på i sin takt, bara att vänta ut det.