Nja, jag tycker nog att Peat är väldigt mycket för att allt beror på omständigheterna. Dessutom inser han ju till skillnad från många andra att det är väldigt komplext. Vilket också gör det jobbigt att läsa hans artiklar.
Jo, du har nog rätt. Jag drar öronen åt mig lite när det är "östrogen, åldrandehormonet", etc. Det ligger ju ofta något i det som sägs, och man kan ju inte alltid kräva att någon ska ge hela den kompletta bilden varje gång man skriver om något.
Jag tror att våra kroppar har rätt så bra förutsättningar att balansera hormonerna på de sätt som har varit den bästa kompromissen i evolutionen. Vi ska ha ganska bra på fötterna för att tro att vi ska tänka ut en bättre hormonbalans. I vissa akuta sjukdomsfall behöver vi såklart manipulera hormonnivåer direkt, men i allmänhet så skulle jag sätta en slant på att det bästa är att ge kroppen bästa förutsättningar att reglera hormonerna själv. Genom bra, varierad kost, fysisk aktivitet, gemenskap och annat som vi behöver/ mår bra av. Jag har svårt för både östrogentillskott och att äta x morötter i specifik avsikt att minska östrogennivåerna.