Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.26 - 14:24:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Monsanto och Uncle Sam  (läst 4883 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2009.07.21 - 03:58:09 »

Kollar på en dokumentär som heter The Future of Food. Det var en läskig grej om hur den Amerikanska staten stöder GMO med skattepengar. Jordbruksstöd betalas ut för de mest odlade grödorna. Man får alltså inget stöd om man odlar nån bortglömd betsort. De mest odlade grödorna är majs, vete, soja och bomull. Det råkar också vara de grödor som GMO-mobben satsar på. Så alltså subventioneras GMO av den amerikanska staten.

Detta till den grad att det i Mexico är billigare att köpa importerad amerikansk majs än majs odlad i Mexico. Detta har gjort att GMO-majs har spritts i Mexico, som är emot GMO, eftersom bönder köper importerad majs avsedd som mat och planterar den.

Nu blev jag så upprörd att jag genast skulle köpa mig en sån där anti-GMO-knapp och upptäckte då att http://gmofri.se är nere.  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.07.21 - 04:15:50 »

Och sen detta med patent... Ett företag (nämns inte vilket) har fått patent på en av de gener som kan orsaka bröstcancer. Detta innebär att andra företag och institutioner som forskar om och söker ett botemedel för bröstcancer inte längre får använda den här genen.  :huuh:

Hur jävla sjuk är världen egentligen?  :sosad:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.07.21 - 04:33:24 »

De har även hittat på nåt som kallas "Terminator Technology". Man har en självmordsgen som man kan plantera in i olika grödor som gör att att fröt visserligen gror och bär frukt, men bara en gång. De nya föerna är sterila. Syftet är givetvis att hindra att nån fattig bonde i tredje världen spar fröer av sin skörd till utsäde istället för att köpa nytt utsäde. Det fanns redan när filmen gjordes, dvs ungefär 5 år sedan, 15 patent som rör Terminator Technology. Tänk vad som kan hända om grödor med den här självmordsgenen korsar sig med vanliga grödor. :sad:
Loggat

Nizhoni

Smörklickar: 13

Antal inlägg: 1257

« Svara #3 skrivet: 2009.07.21 - 09:34:25 »

Det är sådär det blir när pengarna ska styra  :sad:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.07.21 - 19:25:52 »

man blir ju attan mörkrädd!!  :sosad:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.07.22 - 02:02:44 »

1997 skulle man ändra reglerna för "organic farming" så att strålning, GMO och gödsling med rötslam skulle bli tillåtet. Det möttes, gu ske pris, av sådana protester att det hela skrinlades.

Kom att tänka på att KRAV för ett par år sedan ville tillåta omestrade fetter i sitt regelverk. Blygsamt i jämförelse.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544