Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.04 - 10:21:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inuitkost ger högre risk för diabetes typ2  (läst 21144 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2014.01.16 - 18:20:11 »

OK. Det vet jag inget om så jag har ingen åsikt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #31 skrivet: 2014.01.18 - 10:14:28 »

Det är väl ingen motsägelse i det? Vi pratar ju om vilken inverkan BLODSOCKRET har. Att det sen kan finnas andra faktorer också är ju en annan sak.

Det kan ju också handla om vilken inverkan blodsockret INTE har. Det egentliga problemet är inte att blodsockret är högt i blodet utan problemet är att det blir kvar där och inte tar sig in i cellerna där det ska förbrännas normalt sett. Frågan är om kroppen prioriterar något annat istället. Eller om det bara handlar om överskottskalorierna som blir kvar i blodet.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2014.01.18 - 10:23:10 »

Ja? Det är ju fortfarande blodsockret du pratar om. Förstår inte hur du menar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #33 skrivet: 2014.01.25 - 09:46:38 »

Dagens inlägg på FB av Suppversity. Jag lägger in det här eftersom det handlar om insulinresistens.

Citat
Study suggest diet-induced, but not necessarily "inherited" insulin resistance reduces exercise induced muscle gains to zero

It's only a rodent study but in case you're wondering why you don't see any results, I would make sure that you don't belong to the increasing group of skinny fat insulin resistant normal-weight people. www.suppversity.com

On a side note: This is another hint at the important role INSULIN plays in skeletal muscle hypertrophy. This does not mean that you have to have HIGH insulin levels, but that you should have a baseline level that will also be detected by your muscle (which is what's not happening in type II diabetics).

Reference: Ostler, J. E., et al. "The effects of insulin resistance on skeletal muscle growth and exercise capacity in type 2 diabetic mouse models." American journal of physiology. Endocrinology and metabolism (2014).
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2014.01.25 - 13:22:04 »

Lite grann "moment 22- vibbar" får man ju...

Man har alltså svårt att minska insulinresistensen genom att öka muskelmassan därför att man är insulinresistent. Så man får söka andra lösningar. LCHF minskar inte insulinresistensen såvitt jag förstår - men minskar troligen behovet av insulin...

5:2, vanlig IF eller lågfett/lågkalorikost som gäller dårå?...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2014.01.25 - 14:02:04 »

Hm. Jag borde väl äta tillräckligt lite kolhydrater för att lida av diet induced insulin resistance, men jag får muskler ganska lätt faktiskt.

Ni skulle bara se mina läckra grodlår!  :bg:

För det han avser med diet induced insulin resistens är väl det som också kallas physiological insulin resistance?  :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544