Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.10 - 19:48:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sockerberoende  (läst 23749 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.11.02 - 08:27:56 »

En studie som tittat på samband mellan sockerberoende spelar roll i fetma och ätstörningar.

Citat
Summary
Background & aims
To consider the hypothesis that addiction to food, or more specifically sucrose, plays a role in obesity and eating disorders.

Methods
By considering the relevant literature a series of predictions were examined, derived from the hypothesis that addiction to sucrose consumption can develop. Fasting should increase food cravings, predominantly for sweet items; cravings should occur after an overnight fast; the obese should find sweetness particularly attractive; a high-sugar consumption should predispose to obesity. More specifically predictions based on the hypothesis that addiction to sugar is central to bingeing disorders were developed. Dieting should predate the development of bingeing; dietary style rather than psychological, social and economic factors should be predispose to eating disorders; sweet items should be preferentially consumed while bingeing; opioid antagonists should cause withdrawal symptoms; bingeing should develop at a younger age when there is a greater preference for sweetness.

Results
The above predications have in common that on no occasion was the behaviour predicted by an animal model of sucrose addiction supported by human studies.

Conclusion
There is no support from the human literature for the hypothesis that sucrose may be physically addictive or that addiction to sugar plays a role in eating disorders.

http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(09)00239-8/fulltext
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.03.17 - 00:31:43 »

...men för er som ändå känner er lite beroende: SE UPP FÖR TILLSATT SOCKER I TÉ!

http://annikadahlqvist.com/2014/03/16/sockervarning-i-gront-te/

Trollar? Jag???
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.03.17 - 02:32:07 »

Var en tråd om det på KiF också. Köper man smaksatta Liptonspåsar så får man kanske vad man förtjänar. :tongue:

Smaksatt te kan nog innehålla både ditten och datten rent generellt. Speciellt påste då som inte direkt är gjort av de bästa bladen...

Som gammal tekonnessör och storkonsument (numera avvand) skulle det inte falla mig in att köpa te smasatt med något annat än jasmin eller bergamottolja. Och verkligen inte Liptonspåsar!  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.03.17 - 02:40:37 »

Fast jag tror faktiskt sockerberoende finns. Det är förstås en definitionsfråga. Men om man använder ordet helt vardagligt, nog finns det människor som inte kan låta bli t.ex. godis, som föredrar godis framför mat o.s.v.

Jag minns när lowcarb var nytt och fräscht i Sverige, då fanns inga forum men ett par mailinglistor. Där utspelades samma drama om och om igen. Folk var så lyckliga över att de mådde bättre, hade blivit av med sjukdomar, gått ner i vikt... och så trillade de dit! Och då åt de fan hela godispåsen och tömde skafferit på allt sockerhaltigt också. När de grät ut på listan, då blev det liv i luckan! Då dök alla de andra upp och peppade och förklarade att vederbörande nog var VÄRD sitt sockerrus och det var bara att ta nya tag o.s.v. Sedan ägnade man en vecka eller så åt sitt favoritämne - godis, kaffebröd och läsk. Mig påminde det om gammal pundarromantik. Man gillar liksom att syssla med drogen, att prata om drogen och om sina trippar.

Fast det är klart. Kan vara masspsykos också.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.03.17 - 06:03:12 »

jo, sockerberoende är jag nog också. Inte SÅ häftig men så fort jag får i mig litet för mycket socker har jag svårare att sluta äta. Jag fyllde år för en vecka sen och hade bakat till jobbet. Det gick litet fel och jag fick dubbelt så mycket som var meningen (trodde formen behövde dubbel sats smet men då blev den för hög så jag fick två stora kakor med glasyr...) Och visst smakade jag litet på smeten och visst tog jag en bit på min födelsedag men sen hade jag kvar så mycket och det är svårt att slänga. så jag tog en bit på tisdag och vips hade jag ätit 4....  Bara en bit går inte!

Och ang te.. jag avskyr söta smaksätta teer! Dricker helst Spicy rooibos och den är eko och innehåller inget socker!
Loggat



fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.03.17 - 10:01:03 »

Kanske finns "riktigt" sockerberoende... men min upplevelse är att det överanvänds å det grövsta. Eftersom jag äter ganska liberalt av ze evil carbs skulle jag säkert diagnostiseras med sockerberoende av många " " experter" " (borde var ett par citationstecken till...) men i så fall vet jag inte hur många andra beroenden jag också skulle kunna diagnosticeras med. Begreppet "beroende" riskerar att urvattnas bortom alla rimliga gränser.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.03.17 - 12:11:41 »

Herreminje. Även när de kan räkna så fattar de inte att det är helt meningslöst.

"så blir det en halv sockerbit om man dricker 4 koppar te om dagen"  :lulz:
Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.03.17 - 12:34:12 »

Ponera(!)(Vid behov googla...) att man som jävligt väldigt seriös LCHF-are konsumerar 50 gram smör och 100 gram CF om dagen i genomsnitt... bara det blir väl 300-400 sockerbitar på ett år. Klart som korvspad att det inte går att spä på detta med att drick grönt té... Bulletproof coffin!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.03.17 - 14:14:49 »

Kanske finns "riktigt" sockerberoende... men min upplevelse är att det överanvänds å det grövsta. Eftersom jag äter ganska liberalt av ze evil carbs skulle jag säkert diagnostiseras med sockerberoende av många " " experter" " (borde var ett par citationstecken till...) men i så fall vet jag inte hur många andra beroenden jag också skulle kunna diagnosticeras med. Begreppet "beroende" riskerar att urvattnas bortom alla rimliga gränser.

Vi har väl alla ätit liberalt med carbs i vårt liv, men skulle du ha svårt att börja äta mindre igen? Mer än eventuella fysiska reaktioner som trötthet o.s.v.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.03.17 - 14:16:31 »

Hur mycket väger egentligen en sockerbit? Har försökt googla det förr och fått rätt varierade resultat. Vill inte köpa ett helt paket i vetenskapens namn liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.03.17 - 14:48:10 »

Jag har ingen att väga, men 3 gram verkar vara ungefär vad som anges när man googlar. Viss differens finns på svaren. Verkar stämma med beräkningen ovan, 20% av en tepåse på 2 g * 4 = 1,6 g. Inte konstigt om det blir svårt att gå ned i vikt.  :smack_head:
Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.03.17 - 14:50:15 »

Vi har väl alla ätit liberalt med carbs i vårt liv, men skulle du ha svårt att börja äta mindre igen? Mer än eventuella fysiska reaktioner som trötthet o.s.v.

Skulle inte ha några som helst problem att äta 20-50 gram kolh/dag. Att jag liger så "högt" som jag gör beror på att jag testar om "så mycket sockerbitar" påverkar mig negativt på något sätt - som jag kan upptäcka utan labbprover, får man väl tillägga för tänker inte kosta på mig några sådana så länge jag är frisk... Om jag släppte mitt patologisk undersökningsbehov av "ze evil carbs inverkan" och bara åt av lust/lättja/tycke/förnuft/ekonomi och/eller whatever som styr i övrigt... så skulle jag troligen ligga på ungefär 100/170/15/140 (gram protein/carbs/fibrer/fett).
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2014.03.17 - 18:00:47 »

Citat
Is sugar addictive?

No, it’s bloody well not.

I didn’t want to keep you in suspense with that click-baity headline. People aren’t knocking over convenience stores or fencing grandma’s jewelry in order to fund their cupcake habit. Sugar, or any food, does not meet the criteria for being called an addictive substance.

But saying it is sure does sell books.

http://www.sixpackabs.com/is-sugar-addictive/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.03.17 - 18:03:44 »

Ingens skulle råna för heroin heller om det kostade 15 spänn för två kilo.  :biggrin1:

Djävulens advokat
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.03.17 - 20:17:07 »

Inlägg i socker-i-té-debatten: http://antropocene.se/2014/march/ar-det-ok-att-blanda-kokain-i-thepasen.html
och min kommentar på AD's blogg: http://annikadahlqvist.com/2014/03/16/sockervarning-i-gront-te/#comments (antagligen de sista kommentarer jag kan göra på den bloggen utan "proxy"(?)...)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544