Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.12 - 06:57:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Åt de så jäkla lite förr?  (läst 13676 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.06.09 - 01:10:15 »

Det pratas ofta om hur mycket mindre man åt "förr". Jag tycker inte riktigt det stämmer med mina egna minnen av 50-tal och tidigt 60-tal. Lyssna på inledningen till Kropp & själ-avsnittet "Behöver vi mjölk?", en gammal reklam- eller propagandasnutt för mjölk.
http://sverigesradio.se/sida/ljud/3897139

Programmledaren pratar lite mitt i, men sen kommer det. "En liter mjölk ger oss 620 kalorier - en femtedel av dagsbehovet", detta sagt som någonting positvt(!). Det innebär ett dagsbehov på 3100 kcal det, ganska mycket mer än vad som rekommenderas idag.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2012.06.09 - 01:30:02 »

Rörde sig inte folk mer då? Tänker att många har ganska så stillasittande arbeten idag.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.06.09 - 01:45:08 »

Men det pratas ju om att man ÅT mindre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.06.09 - 10:23:12 »

tror inte folk rörde sig så himla mycket mer.. men på annat sätt. säkert en del mer men ändå tror jag att det inte blivit så mycket mindre.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.06.10 - 04:11:28 »

Ja inte tränade de hysteriskt på gym var och varannan dag ivf som många gör nu.

Lite längre in i programmet låter Charlotte Erlanson-Albertson meddela att lättmjölk o.d. var ett stort misstag(!). Sedan rekommenderar hon barn att dricka mellanmjölk. Förstå den människan den som kan!  :clubhead:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.06.10 - 09:29:05 »

tänker inte ens testa att försöka...

Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2012.06.11 - 21:00:02 »

Klart man rörde sig mer, cyklade eller gick vart man skulle, inga rulltrappor eller hissar, längre avstånd till affärer, skolor, arbeten. Min mamma hade en halvmil till skolan och sedan när hon kom hem skulle det hjälpas till på gården. Men inte tror jag man åt mindre men kanske mer potatis än kött.
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #7 skrivet: 2012.06.11 - 22:53:54 »

Att mjölkdrickandet tog fart i andra hälften av 1800-talet var en nyhet för mej. Trodde det var tidigare.
Jag tror det blivit en förskjutning mellan att leva och att äta. Förr levde man mer men  nu är mycket fokus på att äta. 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.06.12 - 00:07:17 »

Jag blev också förvånad. Trodde att mjölk ivf till barn var viktigt tidigare.

Men nu gällde det ju inte att de sprang mer utan att de enligt påstående åt mindre! 3100 kcal är inte mindre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2012.06.12 - 11:46:40 »

Men om vi tänker så här då. 3100 kcal kanske var det "rekommenderade" dagsbehovet. Liksom 2000 kcal (för kvinnor) eller2500 kcal (för män) är idag när det faktiskt flödar över av olika produkter. Det kanske var svårt att komma upp i den mängden då av olika skäl?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.08.09 - 02:32:25 »

Klart man rörde sig mer, cyklade eller gick vart man skulle, inga rulltrappor eller hissar, längre avstånd till affärer, skolor, arbeten. Min mamma hade en halvmil till skolan och sedan när hon kom hem skulle det hjälpas till på gården. Men inte tror jag man åt mindre men kanske mer potatis än kött.

På landet ja! Men i stan var det tvärtom. Städerna var mindre, mindre sträckor att röra sig. Butiker fanns nästan i varje kvarter. Jag växte upp i ett villaområde som väl idag skulle betraktas som mycket centralt, men det tog kanske 20 minuter att promenera ner på stan. Inom 4 kvarter hade vi slaktare (ja, sug på den ni!), bageri och speceriaffär. Plus kiosk. Vet inte när slaktaren och bageriet försvann, men jag var nog riktigt liten, så vi kan väl säga att det var 50-tal då.

Håller med Mynlen. Man rörde sig på ett annat sätt. Lugnare och naturligare, tror jag. Folk med hårt kroppsarbete undantagna. Det var många hemmafruar där jag växte upp. Inte tränade de nånting, en del hade hjälp med städning och några hade t.o.m. hembiträde. Man gick små promenader ibland Ner på stan kanske. Till väninnorna för eftermiddagskaffe. På sommarkvällarna spelades crocket ibland, men alla deltog inte i sådana svettiga aktiviteter. De där damerna var smala allihopa. Faktum är att jag kan minnas en enda tjock person i vårt område, och idag skulle han väl betraktas som lite rund bara. Han var läkare.  :tongue:

Jag vet att en del slet som djur. Men det här området var medelklass och uppåt. Kvinnorna förtog sig för det mesta inte. De arbetade inte. De motionerade inte. De åt gott och alls inte snålt och de fikade frekvent, med alla tillbehör. De var smala.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.08.09 - 03:04:19 »

ja se det där är något som förbryllar mig också.... för inte heller jag tror att man åt mindre förr!... är ju bara att titta på Emil i Lönneberga så ser man ju en god del av maten man åt  :smile: .. Astrid Lindgren är bra hon!  :nod-yes:
men man åt ju mycket kött vad jag vet... i alla dess former.
min lilla fundering är om det inte kan spela in att förr så åt vi ju Naturlig mat!.. inga jäkla konstiga tillsattser. utan det var rena råvaror. oavsett om det var fikabröd eller köttgryta, ingredienserna var naturliga och hade framställts på naturlig väg.  jag tror faktiskt att det kan finnas ett samband där... att ju mer tillsatser vi får i maten. och hur onaturligare maten framställts.. ju fetare blir vi människor!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2012.08.09 - 15:13:32 »

Sen om man gör all mat själv så tar det tid och kraft och maten blir inte lika lättillgänglig. Alla onaturligheter har säkert ett finger med i spelet, det tror jag med. Jag rörde också mycket mer på mig när jag var ung (70-talet), vi hade ingen bil utan man fick cykla och gå vart man än skulle. Mamma släpade hem matkassar hela långa vägen från centrum. Jag menar så mycket som vi handlar idag när vi tar bilen handlade man ju inte då när man var tvungen att gå hem med matkassarna.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.08.09 - 15:16:51 »

Och på MIN tid hade man inte frys, så man var tvungen att handla mer eller mindre dagligen. Vi skaffade frys nån gång i slutet på 60-talet, tror jag. Innan var det kyl som gällde. Frys var ovanligt. Minns att mina kompisar hade en box i källarn och det ansågs nog vara lite "over the top".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #14 skrivet: 2012.08.09 - 15:27:49 »

Nä vi hade inte heller frys utan ett frysfack.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544