Vitkålsspaghetti

(1/5) > >>

Fjällmor:
http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbplats/Blogg/0434C517-644F-431B-9B59-E6B4F1F44BB3.html

Ett snabbt och gott tillbehör till maten är vitkålsspaghetti. När jag kom på detta blev jag äntligen av med det galopperande pastasug som uppstod titt som tätt. Senare upptäckte jag att det finns lika många varianter på detta som det finns kockar. Detta är min....

Smör
Vitkål
Örtsalt
Svartpeppar

Smält smör i pannan och hyvla ner vitkål med osthyveln. Fräs till önskad konsistens uppnås (för mig varierar det med rätten i övrigt!). Smaka av med salt och peppar...

Klart!

/Fjällmor

Lisbeth:
Finns även nå´t som heter Spagetti pumpa. Man kokar och gröper ur den i långa trådar som ser ut som spagetti.

idalinda:
spaghettipumpan är mums, enligt mig är det som spaghetti, enligt barnen inte riktigt, men de gillar det ändå.

Så under hösten när vi har pumpan färsk och lagrad äter vi spaghetti med köttfärssås.

Smörstekt vitkål är riktigt gott, jag har ibland blandat med även paprika och morotsstrimlor, men det är länge sen jag gjorde det,
tack för påminnelsen Fjällmor !  :worshippy:

Corny:
Men hur gör man med spaghettipumpan??? Fick hem en sådan för några dagar sen, och kom på att jag inte visste vad jag skulle göra med innehållet. Skalet skars ju såklart ut till skrämmande gubbe. Resten hade jag tänkt att ha till pumpasoppa, men sen fattade jag att det var en spaghettipumpa, och då blev jag minst sagt lite peerplex...  :rolleyes:  :whistle:

idalinda:
Vad har du gjort med spaghettipumpan ??

har du format den till en gubbe ? har du gubben kvar ?
För det är ju den du ska äta !

Alltså när man lagar spaghettipumpa , delar man den först på två hälvor, sedan skrapar man bort allt LÖST där inne.
Förer och trådar, och det tror jag att du har gjort  :lol:

Sedan delar man skalet och "köttet" i delar så att man  får plats åt dom i en kastrull .
Kokar 15 minuter.
Därefter häller man ut vatten, ställer pumpabitar på en tallrik , håller fast med en gaffel och skrapar med en sked.
Spaghettin är alltså den hårda mellan skalet och trådarna.
jag brukar ställa spaghettitrådarna i en sil och ha en liten tallrik under så att västkan kan droppa dit.
Sedan är det bara servera med köttfärssås .

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida