om surkål och hårdost

<< < (11/12) > >>

hemul:
Ja, nu har jag startad en ny sats vitkål och så ska jag baka veckans hemulbröd, så idag är det full ruljangs. Det kompenseras dock med flera veckors total inaktivitet, så du behöver inte oroa dig.  :lol:

hemul:
Nu har jag för första gången smakat surkål av färsk vitkål. Jösses! Det är en helt annan grej. Den gröna färgen bevarades (än så långe ivf). Den är mycket mjukare utan att vara mosig. Nästan som att äta nån slags sallad (grönsallad alltså). Konstigt nog är den syrligare också, tycker jag. Jag trodde den äldre kålen innehåll mer kolhydrater, som med potatis.

Jag gillar båda, men detta var speciellt. Jag satte genast en ny sats. Kan bli att jag måste skaffa en till kruka till nästa år så jag kan jäsa massor på den där riktigt späda kålen. Men var ska jag förvara allt? Min fullhöga kyl är alltid proppfull hur det nu går till, för jag har sällan färdig mat där. :confused3:

Tina:
Och jag måste skaffa mig en kruka.

hemul:
Köp samma som jag. Den var billig och har funkat jättebra. Köper jag fler ska jag definivt ha samma. Har för mig att de hade en mindre också. Beställer jag tar jag nog en sån också för små experiment.  :nod-yes:

idalinda:
Jag har massa kål och den där riktiga krukan också.
Var finns orken?  :confused3:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida