om surkål och hårdost

(1/12) > >>

idalinda:
Citat från: hemul skrivet 2009.01.16 - 21:13:41

Ja. Så fanatisk var jag ivf. :shy:
http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article1718.html

nja, för min del blir fanatismen bara radikalare ju mer tiden går  :cool:, fast vissa saker har jag också kunna släppa under tiden.
man garanterat har jag inte väl under hela mit liv lagat så mycket mat som under mitt hela tidigare liv tillsammans.
Då bakade jag jämt men laga mat var inte så roligt så det fick hända fort.

Nu gör jag buljong, silar egen färskost, gör glass, kokar väldigt go soppa och gör egen leverpastej.
och nu är jag sugen på göra hårdost och stoppa korvar, komplett galen enligt mina tonåringar :smack_head:,
men de ätet upp allt och funderar varför man kan äta flera portioner i skolan men inte hemma ...

hemul:
Man får nog köpa en hektoliter mjölk om man ska göra hårdost.  :laugh:

Den är så god redan när man tar ut den ur formen, så jag lyckade då aldrig lagra den mer än ett par dar. :shy:

Mitt nästa experiment är nåt jag tänkt prova länge - surkål. Nu har jag införskaffat både ekologisk vitkål och havssalt utan jod och antiklump, så i morrn ska det till. Det är skit att bo i flerfamiljshus så man inte törs banka kål på nätterna!  :dribble:

Vira:
Hemmagjord surkål = jumi-jumi :lick:

Varva den i burken med stora lökskivor, ännu godare.

Sen står det i en del recept att man ska ha kummin i, men det hoppar jag över. Tycker inte om kummin :tongue_wag:.

Lägg alltid ett helt kålblad överst som täckning innan locket läggs på. Det skyddar den krossade kålen vid syrningen.

Fjällmor:
mmm... surkål står på önskelistan, gjord på egenodlad kål

:plant_smack:

hemul:
Tack for tipset om kålbladet, Vira. Nej, kryddor hade jag inte tänkt ha. Bara salt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida