hur gör man korv ?

<< < (2/3) > >>

Hovan:
Min mamma och jag gör korv en gång per år och det är i december
så det går alldeles utmärkt att göra korv på vanlig  hederlig köttfärs, fråga mig jag vet :smile:
korven är suveränt god :yay: :yay: :yay: men tyvär inget för den som går på lchf mat :cry: :cry: :cry:
innehåller allt för mycket korngryn. men god är den, en riktig julkorv som passar på vilket mat bord som helst :smile:

hemul:
Recept! Recept! Recept!  :jump_smoke:

Hovan:
Lugn Hemul :lol1:, ska prata med morsan imorgon om receptet på korven och ska lägga upp det i sin helhet här. JAG LOVAR

dsi:
Snickrade faktiskt hemmagjord korv för två helger sedan tillsammans med min bror (som precis som jag är intresserad av matlagning). Tyvärr är min bror en smula fettskrämd, även om han vet hur bra smakbärare fett är. Hans sambo är etter värre skrämd. Så min medhavda hög med inköpt späck fick dessvärre ligga oförbrukad.

Skinkstek, högrev och sidfläsk maldes ned och kryddades ivrigt med allsköns kryddor till två olika skapelser. Vid stekprov av smeten (i smör) smakade båda sorterna fantastiskt gott. Väl stoppade och tillagade (också då i smör) blev korvarna dessvärre väldigt torra i konsistensen (pga avsaknad av fett, så klart) - men kryddningen var fortfarande bra och de mättade såklart väl med så hög proteinhalt. Tyvärr kan jag inte ge några recept eftersom det var ett allsköns höftande. En god färsbiff blir en god korv. Här är i alla fall lite av de kryddor vi använde (som inspiration(?)):

Cayennepeppar, hackad/riven vitlök, jalapeño, anchochili (torkad, lagd i vatten och hackad, även spadet fick gå med), hackad persilja, hackad timjan, paprikapulver (söt, stark), paprikapuré, salt och grovmalen svartpeppar, kalvfond, mejram, oregano.

De flesta av ingredienserna fick vara med i båda korvarna med mer örter i den ena och mer paprikapulver/puré i den andra.

hemul:
Hej! Visst är det kul att göra korv?  :tongue:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida