Mascarpone
<< < (8/9) > >>
kwidell:
 :smack_head: :smack_head: :smack_head: Jösses! ja ibland följer inte huvudet med!.. skyller det på Ölen!  :nod-yes: :laugh:... då reviderar jag mitt tidigare svar.. Nej jag har inte testat att göra mascarpone!  :redface:
hemul:
Ricottan kan du ju göra vitlöksost på eller använda som fyllning både i mat och desserter eller röra ner i såsen. Möjligheterna är oändliga!  :throw_flowers:
kwidell:
oki! då ska jag prova att göra vitlöksost på det nästa gång!  :nod-yes: tack vännen!  :flowers:
Ekub:
...läste något om sur grädde, vad har man den till? Hade säkert en halv femma som älskade slängde för att den blivit sur...vill ju inte kasta mat i onödan! :glare: Har inte ens tänkt på att man kan göra egen mascarpone, bara förfasat över priset när man velat göra tiramisu  :inlove: ...måste ju gå att göra någon variant utan kexen väl, kanske bara äta krämen som bli när man blandat allt gott :whistle:

För ett bra tag sedan gjorde jag ngn färskost, kommer inte ihåg hur men den var sååå god att äta med honung och valnötter...eller väldigt mogna nektariner och honung till. När jag tänker efter var det nog i somras, måste klart göras igen  :smile: mascarponen måste ju även den testas :crazy:
hemul:
Jag har inte så stor erfarenhet av mascarpone som sagt, bara från desserter på restaurang, men jag tycker det blir som det ska.

Sur grädde kan man använda i stället för gräddfil och cf, ha i såser, göra röror på. Typ 2 msk sur grädde och 1 tsk majjo blir en jättegod blandning till sallader eller röror med räkor och ägg t.ex. Bara en kall klick till kryddig mat är också jättegott, så där som man kan äta turkisk yoghurt.

Fast du kan inte använda grädde som stått i kylen och självsurnat! Den är inte sur. Den är rutten. Däremot kan man ju sätta en sats innan den surnar, när man inser att man förköpt sig.  :tongue:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida