Ricotta

<< < (11/12) > >>

kwidell:
Jag lyckades med Ricottan!  :thumbsup: .. blev en mycket fin liten boll på 186g.  :nod-yes: den ligger nu i kylskåpet i en burk. .. jag använde en tjock kökshandduk och silade genom och det fungerade!... så nu behärskar jag att göra vanlig Ostmassa och Rocotta!.. nästa... Hårdost och marcarpone! :laugh: ...

hemul:
Det var bra det!  :clapping: Folk tror väl att jag ljuger eftersom ingen lyckas...

Ja, det är bra att öva. Snart ska väl den gammaldags mjölken bli eko igen. Det blåser friska vindar nu. Har ni förresten de nya 7 gårdar i Stockholm?

kwidell:
Citat från: hemul skrivet 2009.07.04 - 17:28:19

Det var bra det!  :clapping: Folk tror väl att jag ljuger eftersom ingen lyckas...

Ja, det är bra att öva. Snart ska väl den gammaldags mjölken bli eko igen. Det blåser friska vindar nu. Har ni förresten de nya 7 gårdar i Stockholm?

:lmao: .. det är inte så enkelt som det låter alla gånger!.. men övning ger färdighet! :nod-yes: .. tror att jag mislyckades förra gången när jag skulle få vasslen syrad... för den såg helt annorlunda ut när jag kokade upp den denna gång! :thumbsup: .. sedan att använda en riktigt tätt vävd kökshandduk visade sig vara bra.  :lol: ... tur att man har ett lager med sådana! :laugh:...

Härligt att den gammeldags mjölken åter ska bli Eko igen! :yay: som jag har längtat!!! :w00t: då blir det säkert ännu godare ostar! :thumbsup: ..

7 gårdar har jag nog inte sett nej... är det mjölk eller grädde de säljer?.. måste hålla utkik! :nod-yes:

hemul:
Alltså jag vet ju inte om gammaldags ska bli eko igen snart, men vindarna blåser ju åt det hållet.

7 gårdar är nöstan alldeles nytt. Enbart eko. De började med bara 3 sorters mjölk och utökar vartefter. Lokalt Uppland, men jag inser nu att det är jättelokalt, så Sthlm är inte med.
http://www.sjugardar.se/

kwidell:
 :cry: vill också ha!!  :lol:... nåväl... Skånemejeri har ju kommit i alla fall! :yay:.. så jag hoppas att flera kommer inom kort!  :nod-yes:

dumma Hemul  :club: .. få mig att tro att Eko mjölken var på väg tillbaka nu!  :dribble: ...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida