Ricotta |
<< < (6/12) > >> |
hemul: Hur mycket mjölk gjorde du på? |
idalinda: någonting gick snätt :lmao: :rolleyes: Jag gjorde ostmassan som vanligt och använde 6 liter gammaldags mjölk. Färsost blev det i vanlig ordning och sedan återanvände jag vätskan , klickade dit en mindre matsked "kräm fräs", kokade upp under omrörning, lät den svalna ett par timmar och silade sedan genom ett duk ( sådana gammaldags bjöldukar ,oanvända :whink:) resultatet var minimalt :lmao: ungefär som en pingisboll :sneaktongue: Så ska jag ha nästa gång fil ( som vi inte använder vanliga fall alls) eller ännu tätare duk ? Något annat som jag har missat ...? :crazy: |
hemul: Lät du det så över natten efter att du tillsatt syrningen? :whistle: Hur tät är en sån där blöja? Lika tät som ett lakan? |
idalinda: Ne-hej :lol: Alltså : man tillsätter surningen och stoppar det hela i kylen över natten, och kokar upp SEN ? Jag tycker det här fruktansvärd roligt att få en så liten boll... jag går och småfnissar här för det hela :whistle: |
hemul: Nej, du tillsätter syrningen och låter det stå framme minst över natten. I kylen händer inget! :fork_off: Jag vet uppriktigt sagt inte om det var brist på syra som var problemet, men det är ju det som inte stämmer med bruxet, liksom. Hoppas din lilla boll blev god ivf. Har du hällt bort vasslen? Annars kan du ju låta den stå framme NU. :flowers: |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |