Bacon
hemul:
Först ut är Eldorado bacon (Willys, Hemköp). :wave:
köttmängd: 98%
kolhydrater: 0
Tillsatser (i nämnd ordning)
· antioxidationsmedel (E331, E301)
· druvsocker
· stabiliseringsmedel (E459, E451)
· konserveringsmedel (E250)
E250 natriumnitrit
E301 natriumaskorbat
E331 natriumcitrater
E451 natrium- och kaliumtrifosfater
E459 betacyklodextrin
Man får väl vara tacksam för det lilla och tycka det är bra att sockret de tillsatt har försvunnit på något mystifikt sätt. :confused3:
Nu tänkte jag att de som har bacon av annat märke hemma kan skriva in innehållet för detta härunder. Fyller vi på vartefter, så har vi nog snart en riktigt användbar lista över produkter. :clapping:
Levis:
Scan Bacon
Ingredienser: Svensk välputsad svålfri sida av gris, salt, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250.
Inte mista spår av någon näringsdeklaration på förpackningen.
E301=Natriumaskorbat
E250=Natriumnitrit
hemul:
:clapping:
Det verkar ju bättre. Vet ni vad som är dumt? Att man inte vet mängderna av tillsatser de vräker i. :crazy:
anki:
Kan någon tala om för mig varför man har konserveringsmedel i t.ex. bacon och fläsk som är dels saltat och dels vakumpackat eller i djupfryst mat?????
Anki
MiaP:
Lika dant med rökt mat. Men där beror det ju på att de inte röker längre, utan smaksätter med rökarom. Och helt rätt att man inte vet hur mycket tillsatser som tillsätts. Men jag tror inte ens att vi kan lita på innehållsförteckningarna alls. De skriver vad de själva vill. :angrywife: :angrywife: :angrywife: :ignore: :badtongue:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida