Dålig av kyckling el sallad? |
<< < (5/6) > >> |
hemul: Måste bara revidera det jag säger oven lite. Jag vet fortfarande inte vad som är fel med min mage, även om det inte är så där illa som det var i somras. Jag tror det bara råkade bli bättre ibland av sig självt när jag uteslöt det ena eller andra och då trodde jag så klart det var det. I längden hittade jag INGENTING som verkade vara orsaken. |
Corny: Sk IBS eller Colon Irritabile, kanske (vilket ju är samma sak, men olika människor känner till olika namn)? Då kan man ju få sådana symptom utan att det hittas något fel på magen. Vilket innebär att man blir tvungen att mixtra med maten en massa för att få det att fungera. :angry: Och eftersom jag varit runt på forumet och läst en massa, verkar det ju vara det som du får göra också! |
hemul: Doktorn var så klart inne på det med motiveringen att X% av alla kvinnor har IBS... Men jag tror inte på det. Alla jag kännt har fått problem när de ätit. Mina problem kommer inte förrän det ska ut, vilket sker vid normal tidpunkt. Det var bara en väldigt utdragen process i somras. :tongue: Jag har inte heller haft några som helst smärtor. De jag kännt med IBS har fått ont, oftast i samband med måltid. Jag tror lite granna att laktosintoleransen kanske är sekundär, att jag haft nåt skit i magen innan det började manifestera sig. Nu är det rätt OK, men jag kan aldrig lita på att jag kan kasta mig iväg direkt på morgonen. Även om jag i stort sätt aldrig har diarré nu, så kan det ändå bli en process i omgångar. :shy: |
Corny: Jo, det sägs ju att det är fler kvinnor än män som råkar ut för detta. Men IBS kan faktiskt yttra sig också på det sätt som du beskriver. Det är en ganska så "opålitlig" sjukdom. Man behöver inte ha ont ett dugg även om man har det. Men man kan märka det på andra sätt, vilket du uppenbarligen har gjort. Framförallt är en god indikation på IBS att du inte kan kasta dig iväg på morgonen. De flesta med IBS kan inte det. De är liksom tvungna att vänta med att kasta sig iväg tills tvåtiden på eftermiddagen. Jag tror att jag har detta, och det verkar som att du och jag har ungefär samma symptom när det gäller magen. Efter vad jag har läst på forumet, så tål du inte för mycket fett, men du tål heller inte "fabrikstillverkade" kolhydrater. Vet inte hur du har löst detta med tanke på att LCHF-dieten innehåler otroligt mycket fett. För egen del går jag ju, som redan sagts, inte på denna diet. (Men jag fick ju vara med ändå :whink:). Det viktigaste för mig (min mage, rättare sagt), är att kosten inte innehåller en massa skräp. Jag lagar det mesta från grunden, och då mår jag bra. Ibland slarvar jag, men då får jag sona för det. Kanske är det likadant med din mage? Att den inte riktigt pallar med allt animaliskt fett? Kanske skulle du, trots allt, byta ut en del smör mot raps- eller olivolja?!Det är ju också fett, och väl så bra som smör. |
hemul: Jaså minsann. Tycker ändå det är konstigt. Det kom ju så plöstlig och "gick över" lika plötsligt, även om det inte blev riktigt bra. Har även funderat på om jag kan ha förstört magen på den fiberika kosten jag åt innan detta fast det inte visar sig förrän nu. Citat Efter vad jag har läst på forumet, så tål du inte för mycket fett, Jag inbillade mig det vid något tillfälle, men att dra ner på fettet hjälpte inte alls, så det var allt fel. :shy: Citat men du tål heller inte "fabrikstillverkade" kolhydrater. Johodå! :tongue: Det måste vara någon annan du tänker på. Ska sanningen fram så vet jag väl inte det, eftersom jag redan hållit på med LCHF flera år när magen började konstra. Som jag sa ovan, jag kan faktiskt inte alls koppla det till vad jag äter, även om jag då och då trodde det när det var som värst. Det visade sig aldrig stämma. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |