Bästa hemulbrödet |
<< < (7/22) > >> |
idalinda: du får hitta en bild av en motorbåt , vi seglar ju inte i snigelfart :tongue_wag: utan ge gärnet med en snabb motorbåt. Det fajtas om brödet här och man skulle behöva handla 10 liter gammeldags mjölk till för att kunna börja igen :whistle:. det största problemet är att få tag i 10 liter gammelmjölk på samma gång i vår närbutik. och 10 liter var väl trångt i min just 10-liters kastrull :blink: Så jag måste bestämma mig om jag ska skaffa en ännu större kastrull eller börja göra 5-liters satser :flirting: |
hemul: Citat du får hitta en bild av en motorbåt Nej. :boat: Citat Det fajtas om brödet här och man skulle behöva handla 10 liter gammeldags mjölk till för att kunna börja igen :whistle: Så kul! :clapping: Citat det största problemet är att få tag i 10 liter gammelmjölk på samma gång i vår närbutik. och 10 liter var väl trångt i min just 10-liters kastrull :blink: Så jag måste bestämma mig om jag ska skaffa en ännu större kastrull eller börja göra 5-liters satser :flirting: Kan du inte beställa typ dan före? Och göra kanske 8 liter? :cheeky: |
malba: När jag har gjort det här brödet gör jag ostmassan av filmjölk. I hemkunskapen (evigheter sedan, men just det fastnade...) värmde man filmjölk till ca 50 grader eller tills det skär sig. Häll i ett melittafilter och låt stå. Ju längre det står, desto fastare blir ostmassan, över natten brukar vara lagom. I skolan gjorde vi färskost av detta, kryddade med vitlök/persilja. Oftast orkar jag inte ens värma filmjölken (mer disk) utan tar filen direkt i melittafiltret. Ett filter blir ganska lagom. Brödet blir gott i alla fall. /Malba |
Lisbeth: Har också bakat brödet , den här gången med keso, som jag passerade genom ett durkslag i metall. Brödet blev hur bra som helst |
hemul: Men! Vad ni lyckas bra då. När jag försökte med keso blev de som skinnlappar. :surprised: Förresten, det tror jag de blev för stjärna också. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |