Cauliflied rice
skogsstjrna:
Jag läste ett recept på Cauliflied rice på en amerikansk sajt, men sedan dess har jag förenklat det (originalet innehöll ägg och kanske något mer också, som de där risrätterna man kan hitta på kinarestaurang, men jag tyckte det var onödigt).
Så här gör jag:
Ta ett blomkålshuvud och dela det i tillräckligt små bitar så de går ner i matberedarens rör.
Kör hela huvudet med rivskivan (grova om du har flera).
Stek rivet i en stekpanna med smör, kokosfett och/eller olivolja.
Salta och peppra efter smak.
Man behöver inte steka så länge, kanske 5 minuter, bara tills det blivit mjukt och fått en aning färg.
Det smakar annorlunda än vanlig blomkål och funkar jättebra ihop med kött och såser, du vet när man vill ha något att suga upp den goda såsen med.
Enjoy! :wave:
idalinda:
Jag har blivit tokig på smörstekta grönsaker, så detta tips passar fint.
Blomkålsmosen var inte precis min favorit när jag testade
skogsstjrna:
Mousse är också gott, om du inte gillar blomkålsvarianten kan du testa rotselleri eller palsternacka?
Men den här använder man lite annorlunda - passar bra när man har sås som man vill kunna suga upp (tänk mjölig potatis).
Jag gillar det skarpt, och min sambo som inte är rättrogen lc:are tycker också det är helt schysst.
Langhol:
Provade blomkålsrivet idag. Jag var lite skeptisk men blev glatt överraskad. :thumbsup:
Jättegott! Sambon och dottern tyckte det var supergott. :lick:
Affe:
Citat från: skogsstjrna skrivet 2007.12.21 - 19:49:20
.
Det smakar annorlunda än vanlig blomkål och funkar jättebra ihop med kött och såser, du vet när man vill ha något att suga upp den goda såsen med.
Enjoy! :wave:
:redface: Brukar ha en matsked att ta upp det Gôttiga med :whistle:
Men skall testa med blomkålsfräs....
Affe
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida