Corona |
<< < (11/16) > >> |
hemul: Citat från: Subcalva skrivet 2020.04.12 - 08:30:59 Jag kommer ju inte ihåg vad jag skrev och dumt nog kopierade jag inte och sparade texten :angry: Men det var inte surt skrivet utan mer att jag var förvånad/beklämd över den nedlåtande attityden. :whistle: Citat Jag har läst ungefär halva Olsens bok än så länge och den är väldigt intressant om än ngt läskig som sänglektyr. Inte fått några mardrömmar hittills. :rolleyes: Också läst ungefär halva. Visst är den bra? Han lyckas ju var rolig mitt uppi alltihopa. På mig har den konstigt nog en lugnande effekt. Förr var det mycket vanligare med såna här populärvetenskapliga böcker skrivna av vetenskapsmän, inte självutnämnda experter. Hoppas det är på väg tillbaka. Tappar bort mig ibland bland virusarna och grunnar över varför ett högpatogent virus inte samtidigt kan vara väldigt smittsamt. Kanske förklarades det nånstans och jag missade det. Eller menar han bara att folk dör så raskt att de inte hinner smitta så många? Fast jag fattade det verkligen som att det låg i virusets gener. |
hemul: Citat från: Subcalva skrivet 2020.04.12 - 08:38:17 Det jag tycker är skönt med den svenska modellen är att det inte blir så mycket tjafs nu om vems fel det är att det inte finns nog med skyddsutrustning. Men det kommer förstås att bli mycket sånt efteråt. Med rätta i de fall där ansvaret brustit hos vårdbolag och kommuner/landsting där de är skyldiga att se till att medarbetare har adekvat skyddsutrustning. Men sen kommer även det tråkiga tjafset inför nästa val. Moderaterna har väl gnytt lite men i stort sett är partierna rätt enade att man måste lösa krisen, men inför nästa val kommer det ju vara fullt krig om vem som gjort fel och inte. Och jag vill verkligen inte ha ett Amerika i miniatyr i Sverige där man kan säga vad som helst på TV bara för att vinna poäng! :puke1: Du har inte hängt med i nyheterna i helgen va? Man har redan börjat ställa regering till svars för frånvaron av beredskapslager. Där tycker vi olika. Om jag, Gud förbjude, jobbade i vården, tror jag jag skulle vägra jobba utan tillräcklig skyddsutrustning. Tycker det är för jävligt att man utnyttjar människors goda vilja på detta sätt och utsätter dem för livsfara. Tycker vi borde ha stängt gränserna pronto, testat alla svenskar som flög in från drabbade länder och satt dem i karantän. När sen samhällsspridning upptstod borde alla sammankomster av karaktären bio, teater, koncerter ha förbjudits. Mello - hallå! Förutom att vi sparat liv tror jag vi hade sparat pengar också och kunnat undvika total lockdown. Det tycker Björn Olsen också, så det måste vara rätt. :bg: Kraftiga åtgärder i början hade också signalerat allvaret i situation tydligt. Folk hade respekterad och iaktagit förhållningsreglerna bättre, tror jag. Nu sågs det ju närmast som ett skämt, men de lama direktiv som var. Just sayin'... |
Subcalva: Men hittills har det väl varit tillräckligt med skyddsutrustning inom infektions- och intensivvården även om lagren fått fyllas på från dag till dag och personalen uttryckt en stor oro för att gå till jobbet och hamna i en situation där det inte finns tillräckligt? Däremot finns det väl inte alls samma typ av skyddsutrustning på äldreboenden tex. Dessutom har inte intensivvårtsplatser varit slut ännu. Däremot är det en stor påfrestning för lungorna att ligga i respirator och många äldre klarar faktiskt inte av att bli lagda i respirator. i NY har 80% som lagts i respirator dött. Men Olsen säger det ju väldigt bra - det är lätt att påstå sig ha haft en kristallkula när det egentligen är en backspegel man tittar i. :whink: Jag hoppas innerligt att den svenska modellen kommer att fungera men det kommer ju inte gå att jämföra förrän långt senare. Och kanske har Olsen rätt även här - det är skillnad beredskapen för Sverige har tills skillnad från de övriga länderna inte varit i krig på väldigt länge. |
hemul: De håller ju på och slöjdar sina egna masker och visir på sjukhusen - då kan det väl rimligtvis inte finnas tillräckligt? Någonstans blev de ju informerade om att de skulle jobba i kortärmat fast smittskyddet säger långärmat. Det är brist på syrgas o.s.v. Informationen skiljer ju väldigt mycket beroende på varifrån den kommer. Nu tas inte det där fältsjukhuset i bruk. Det behövs inte än, säger man. Läkare rasar och vill ta det i bruk genast. Tror mer på läkarna här. Tror också vår dåliga beredskap beror på att vi inte haft krig, eller för den delen stora katastrofer av annan art, på väldigt länge. Ankdammsmentaliteten. Men vi har trots allt lagar som tydligt säger att vi ska ha beredskap för sånt här. Att man avvecklar lagren som är tänkta att behövas i händelse av krig är väl en sak, men detta? Fast det vete fan. Kanske inte är jättetroligt att vi hamnar i krig, inte ett europeiskt krig ivf. Men man kan ju tänka sig en ekonomisk kollaps, kanske som följden av en pandemi t.o.m., när import-export inte längre fungerar. Och då har vi inte mat så det räcker inom landet. Fatta! Vi kan bli tvungna att äta margarin! :max-shock: :bg: |
hemul: Och, som jag sa tidigare, följsamheten till de lama "råden" i början var i princip noll, här ivf. Det var orsaken till att jag skaffade den där västen. Nu är det bättre, men fortfarande inte bra. Tror det hade varit den största vinsten med strängare förhållningssätt redan från start, att folk fattat allvaret. Var och handlade igår. Blev trängd flera gånger trots väst. Inte i kön, men t.ex. ställde sig en person alldeles intill mig när vi skulle packa våra varor istället för att vänta tills jag fått ner mina 4 varor i kassen, vilket väl tog 15-20 sekunder. Nån annan sträckte sig framför mig vid en hylla o.s.v. Blev själv åthutad två gånger i förrgår också. Bra! Det första var väl inte en uthutning, men visade att även jag glömmer ibland. Träffade ett äldre par när jag var ute och cyklade. De var intresserade av min cykel, för mannens del. Jag erbjöd honom att prova den. De ville inte och jag började truga lite, för det brukar bero på att de inte vill vara till besvär eller tror att de inte ska klara det. Då kröp det fram att det var p.g.a. smittrisken. Glömde totalt bort det när jag blev engagerad och det dessutom var en rätt vanlig situation för mig. Sen träffade jag en tjej med två hundar som jag hälsade på och vi blev stående och pratade på en rätt smal väg. Plötslig hör man "Kan ni vara vänliga att flytta er åt sidan! Man ska hålla 1 meters avstånd!". Sur tant med rollator tyckte inte det var säkert att passera oss. Det hade det varit om hon hållit åt sidan, men hon ville väl köra mitt på vägen som är ganska gropig i kanterna. Lyckades låta bli att informera henne om att 1 m nog inte är tillräckligt. :whink: Så lite tankeställare för mig som har en radikal inställning till detta. När nåt engagerar mig glömmer jag. Note to self. :blush: |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |