Corona
hemul:
Förresten såg jag någon glimt av någon nyhetssändning. Staten börjar ställas till svars nu. Det finns tydligen en lagtext som säger att landstingen är skyldiga att tillse att det finns beredskapslager i händelse av en epedemi. Frågeställningen var om inte staten borde tillse att den lagen efterföljs.
Frågan man mig så är svaret YES! :fork_off:
On a brighter note - det har nu gått 16 dagar sedan jag träffade den coronasmittade. On the safe side! :jumplol:
hemul:
Kan du lästa DN? Jag tog erbjudandet om gratis prenumeration till 1:a maj.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-coronans-ground-zero-i-stockholm/
I korthet: Bögpar ska ha fest i villan i Stockholm då den äldre partnern fyller 60. 100 gäster är bjudna. Festen ska hållas samma dag som mello. Då hade vi fortfarande (officiellt) ingen samhällsspridning. Det ändrades redan dagen därpå. Men det kunde ju inte de veta då, så festen blev av. Värden kände på morgonen att något var på väg att bryta ut, men var inte sjuk än, så vad fan. Nån gäst var lite snufsig. Dans och kramar natten lång. 70 personer blev smittade.
Man får lite perspektiv. :neutral:
hemul:
Citat från: Subcalva skrivet 2020.04.10 - 12:05:30
Nä men om du skulle bli sjuk och nån försöker ge dig klorokinin så kommer det funka bättre om du har bra med zink i kroppen :look_down:
Finns det klorokininpushers? För på sjukhuset kommer man ju inte in om man inte är döende. Det är tydligen kriteriet nu. Jag vill gärna ha meds aningen tidigare. :sneaktongue:
Gin och tonic kanske funkar lika bra? :borracho:
Subcalva:
Citat från: hemul skrivet 2020.04.10 - 19:57:12
Vad skrev du?
Olsens bok är bra förresten. Lär mig massor. Och läskig. Man antar att covid har ett reproduktionstal på 2.5. Det är ungefär som spanska sjukan i första vågen (var större i den senare vågorna). :sneaktongue:
(Det andra står i boken. Det första hittade jag på nätet.)
Jag kommer ju inte ihåg vad jag skrev och dumt nog kopierade jag inte och sparade texten :angry:
Men det var inte surt skrivet utan mer att jag var förvånad/beklämd över den nedlåtande attityden.
Jag har läst ungefär halva Olsens bok än så länge och den är väldigt intressant om än ngt läskig som sänglektyr. Inte fått några mardrömmar hittills. :rolleyes:
Subcalva:
Citat från: hemul skrivet 2020.04.10 - 20:00:29
Förresten såg jag någon glimt av någon nyhetssändning. Staten börjar ställas till svars nu. Det finns tydligen en lagtext som säger att landstingen är skyldiga att tillse att det finns beredskapslager i händelse av en epedemi. Frågeställningen var om inte staten borde tillse att den lagen efterföljs.
Frågan man mig så är svaret YES! :fork_off:
On a brighter note - det har nu gått 16 dagar sedan jag träffade den coronasmittade. On the safe side! :jumplol:
Det jag tycker är skönt med den svenska modellen är att det inte blir så mycket tjafs nu om vems fel det är att det inte finns nog med skyddsutrustning. Men det kommer förstås att bli mycket sånt efteråt. Med rätta i de fall där ansvaret brustit hos vårdbolag och kommuner/landsting där de är skyldiga att se till att medarbetare har adekvat skyddsutrustning. Men sen kommer även det tråkiga tjafset inför nästa val. Moderaterna har väl gnytt lite men i stort sett är partierna rätt enade att man måste lösa krisen, men inför nästa val kommer det ju vara fullt krig om vem som gjort fel och inte. Och jag vill verkligen inte ha ett Amerika i miniatyr i Sverige där man kan säga vad som helst på TV bara för att vinna poäng! :puke1:
Skönt att du är frisk! :flowers:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida