Vikten av vikten kan inte nog understrykas!
Har läst om det här förut, men inte bokmärkt, så nu när jag hittade det igen måste jag lägga in det här så det finns bevarat för eftervärlden.
http://www.fjaderlatt.se/2009/05/vikten-av-skodon-nagra-vetenskapliga.html"energikostnaden för att gå med en viss vikt på fötterna är ungefär 5 gånger större än om man bär samma vikt på torson"Därför att fötterna rör sig mer, så klart. Säkert en stor orsak till att man skuttar fram så lätt i barfotingar (nåja). Fick ju tag i ett par neoprenstövlar med rejäl sula som är nästan platta och rymliga i tån så jag kan gå i dem. Men den första kilometern eller så känns de som bly på fötterna, för att jag är van att alltid gå i superlätta skor nu, förstås. Det är t.o.m. påfrestande för knäna. Men efter ett tag så vänjer jag mig och känner mig inte besvärad längre.
Detta är förresten en parallell till vad som i cykelvärlden kallas rolling wight, rolling mass, moving mass eller nåt sånt. Det innebär att vikten på cykelns delar spelar störst roll på de delar som rör sig. Alltså pedaler, kedja och hjul. Speciellt hjul och ju mer desto längre från navet man kommer. Att spara 10 g på sadelstolpen gör inte så stor skillnad som 10 g på kedjan. 10 gram på navet gör mindre skillnad än 10 g lättare ekrar som gör mindre skillnad än 10 g lättare fälgar eller däck. O.s.v. Borde man ju ha fattat att samma princip borde gälla för kroppen.