PMS
<< < (2/4) > >>
Marinda:
Och hur stor är en hästdos? en matsked? Men det är väl inte bra att äta för mycket av fettlösliga vitaminer?
hemul:
Jag vet inte. De räknar i IU.  :puke1:
http://westonaprice.org/basicnutrition/cod-liver-oil-menu.html

Du kan ju tala om vad det blir i mg när du har räknat om det.  :biggrin1:
Marinda:
Jaha. WAPF säger att man behöver 2000 iu per dag, och att man kan stoppa i sig 3000-4000 iu per dag. Min fiskleverolja innehåller 416 iu per 5 ml. Då ger 5 teskedar 2080 IU.

AV A-vitamin behöver man få i sig 10.000 iu per dag (vid stress upp till 90.000). På flaskan tolkar jag det som att det står 3.234 iu per 5 ml (jag trodde först att det stod 3,234 iu, men det är alldeles för lite). 5 tsk ger då 16.250 iu. :smack:

Jag tror att jag skulle nöja mig med 2 tsk istället för en, om jag ska öka dosen.

hemul:
Jamen titta! Det står ju i IU på etiketten!  :clapgrin: Omega 3 står i g och det är bara g på deras sajt så jag läste väl inte längre. :shy:

Ja, ska man äta så höga doser får man kanske köpa sån där High Vitamin Cod Liver Oil de pratar om. Det kanske inte är bra att sätta i sig så mycket omega-6 heller.
hemul:
Du, kommer du ihåg det där med högt D-vitamin i späcket på utegrisar? Undrar om det också innehåller A då.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida