Multiresistenta bakterier och danskjävlarna
hemul:
Det där du sa om prisskillnad, priset styr faktiskt till stor del vad jag äter. D.v.s. nästan den enda frukt jag köper är bananer, för det skiljer nästan inget i pris på eko och vanliga. Bär har jag från skogen och kolonilott. Grönsaker blir de som finns ekologiska till rimligt pris och där finns ju lite mer att välja på. Morötter och lök är t.ex. ganska mycket dyrare eko, men det måste man ju bara ha och det är rätt billigt ändå så det får gå. Saker som gurka var det nog rätt många år sedan jag åt. Jag skulle vilja äta mycket mer sallad och bladgrönsaker för det tycker jag om, men det känns nästan äckligt att köpa den vanliga och eko är skitdyrt.
Undantag görs nu till jul för då är det apelsinrisperiod (på keso). :tasty: Är det inte extrapris blir det tyvärr fulapelsiner.
Subcalva:
På vårt Coop tog de beslut att bara sälja ekobananer och det tycker jag är ett bra beslut.
Vi äter rätt lite bladgrönsaker och sallad nu för tiden. Nästan bara om vi har gäster och ska göra en "normal" sallad
Det blir mycket coleslaw, dvs vitkål, morot och lök, eller bönsallad normalt sett.
Sen brukar jag även kolla vart de är producerade och försöker att hellre köpa lokalproducerat än långt-bortifrån-eko.
Lelles morötter odlas ett par mil utanför stan och är himmelskt goda och jag ser ju gärna att de blir kvar.
hemul:
Gillar inte rå kål. Syrad och kokt går bra däremot.
Lokalproducerat blir det inte mycket för mig. Dels är utbudet dåligt. Det säljs konstiga produkter där lokalproducerat tycks betyda att varan kommer från en plats nära fabriken, inte nära köparen... Blir mest Willys för de är oftast billigast och har störst ekologiskt sortiment och då kan det t.o.m. vara import.
Lokalproducerat är nog betydligt enklare i ett så avgränsat område som Åland. För mig kan det vara detsamma om moroten kommer från övre Norrland eller Frankrike. Den har rest lika långt.
Det vore väldigt najs om det uppstod en marknad för verkligt lokala odlare och köttbönder, eller en butik som specialicerade sig på sånt. Men då skulle det väl läggas på coolhetsprocent så det blev orimligt dyrt. Eko och närodlat har ju tyvärr blivit inne och inte bara i positiv bemärkelse, att man vill värna om miljön och hälsan. En burk närproducerad och ekologisk marmelad på köksbordet är den nya kaffebordsboken. :whistle:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida