Mot flunsan alltså. Jag kroknade och bestämde mig för att göra det i år. Jag har aldrig vaccinerat mig och har heller aldrig haft flunsa, vad jag vet alltså. Jag har haft riktigt jävliga förkylningar med hög feber och så, men inte det där med muskel- och ledvärk som ska vara typiskt för flunsa, men kanske var det det ändå.
Ivf, jag bestämde mig för att i år ska det till. Tänkte göra det på måndag då jag ändå ska dit. Är så trött på att må dåligt och man börjar ju bli äldre och då är det ju viktigt att vaccinera sig, sägs det. Sista dryga året har det bara varit det ena efter det andra. 5 förkylningar i år mot normala 1 per säsong t.ex. Ovanpå allt elände p.g.a. armbrottet då. Jaha, och när jag väl bestämt mig kom så klart larmet om de där som dött av flunsavaccin i Italien. Och artikeln i Aftonbladet där stadsepidemolog Annika Linde uttalar sig och säger att vaccinet har dålig effekt på just de som räknas som riskgrupper - gamla och sjuka.
Statusen på den man vaccinerar spelar också in, vaccinet fungerar bäst på unga friska personer och nästan inte alls på riktigt gamla personer.http://www.aftonbladet.se/halsa/article12479042.ab