Laga gummistövlar?

<< < (2/4) > >>

Sorla:
Jag har haft mycket problem med gummistövlar som spricker på nolltid. Nu senast ett par som jag köpte ungefär när du köpte dina. Jag kommer ihåg att vi letade stövlar ungefär samtidigt. De sprack någon gång i vintras.  :badtongue: Min man har ett par Nokian som han köpte i Finland i samma veva som gjorde lumpen. Så de är verkligen jäääätte gamla.  :rolleyes: Och funkar fortfarande jätte bra. Inga sprickor där inte. Så i somras bestämde jag mig att köpa dem på semestern. Sagt och gjort. Knallar in på skobutiken som inte är av någon kedja, utan helt fristående. De har en hel källarvåning med bara gummistövlar av alla möjliga märken. men mes Nokian, Tretorn och .....ett till märke som jag inte kommer på nu bara för det. Skit också. Nåja. Jag diskuterade mina stövelproblem med vad jag tror var ägaren av butiken. Han erkände då utan omsvep att det inte spelar någon roll om jag köper Norska, Svenska eller Finska stövlar. Alla tillverkas "söderöver".

MEN, det är tydligen viktigt att man sköter om sina stövlar. Man ska smörja dem med ngn sorts silicon för att hålla gummit smidigt. Det har jag aldrig gjort. Inte min man heller för den delen, med sina gamla Nokian. Men gummit i dag är tydligen inte vad det en gång har varit.

En annan sak är hur man förvarar dem. De ska förvaras mörkt och svalt. I källaren tex. Det blev genast kört för mig. Då skulle jag få ha dem i uteförrådet. Det funkar ju inte. Jag vill ju inte behöva bli blöt om fötterna för att kunna hämta mina stövlar!  :glare:

Hoppas det funkar att laga dina hur som helt. Och du kanske ska kolla det där med siliconet?

hemul:
Jaha, det är kanske därför mina har hållit. Jag hänger dem på insidan av dörren till mitt källarförråd. Så jäkla svalt är det väl inte, men svalare än i lägenheten ivf och mörkt är det ju. De har en del repor och så förstås, men lika mjuka och smidiga är de. Vad är det för silikongucka man ska smörja med? Sånt vill jag ha!

Taa-taa! Lagat och provgått. Så himla snyggt blev det ju inte, men det var ju en stor skada. Jag tror det är tätt. Inte för att jag klev i nåt vatten, men jag sköljde av dem när jag kom hem och hade ju handen i skaftet och spolade rejält just på lagningen och jag kände ingen fukt tränga igenom.

Det var rätt tjock slang jag gjorde lappen av, så den ville böja sig uppåt i kanterna när det torkade. Så när lappen satt fast ordentligt limmade jag varje kant för sig en gång till och lät det torka fast innan jag tog nästa och sen drog jag på ett tjockt lager runt hela kanten, som fogmassa liksom, för säkerhets skull. Bara det håller så är jag nöjd.

hemul:
Ha ha! De är blöta på bilden. Allt är inte gucka som kommit utanför. En del är vatten också.  :lol1:

Sorla:
Gör likadant på den andra stöveln med så ser det ut som en designergrej.  :clapping:

hemul:
 :mad_roll: :club_idiot:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida